WordPress teematyypin vaikutus teemojen käytettävyyteen
Vesa, Joona (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328558
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää teematyyppien vaikutusta teemojen käytettävyyteen ja tutkia käyttäjien kokemuksia teematyyppien käytettävyydestä. Tammikuussa 2022 WordPress otti lohkoteemat virallisesti osaksi WordPressiä ja vaihtoi aloitus teemaksi ”Twenty Twenty Two” lohkoteeman. Tämän seurauksena WordPressillä on nyt kaksi teematyyppiä, perinteiset teemat ja lohkoteemat. Lohkoteemojen mukana esiteltiin myös vaihtoehtoinen sivusto editori, jota lohkoteemat käyttävät vakiona. Uudesta editorista käytetään nimitystä ”koko sivuston muokkaus”.
Tutkimuksen toteutuksessa käytettiin laadullisen- ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Aineistoa kerättiin kyselyn ja kokeellisen tutkimuksen menetelmien avulla. Perusjoukko rajattiin aloittelijoihin, jotta aiempi kokemus ei vaikuta tuloksiin. Otoksen valinnassa käytettiin itsevalikoitunut otoksen ja ositetun otannan menetelmiä.
Kokeessa selvitettiin, kummalla teemalla käytännössä suoriuduttiin paremmin. Kysely puolestaan keskittyi selvittämään käyttäjien kokemuksia. Aineiston analysointiin käytettiin tilastollisesti kuvailevaa analytiikkaa ja teemoittelua.
Tutkimuksen toteutuksessa käytettiin laadullisen- ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Aineistoa kerättiin kyselyn ja kokeellisen tutkimuksen menetelmien avulla. Perusjoukko rajattiin aloittelijoihin, jotta aiempi kokemus ei vaikuta tuloksiin. Otoksen valinnassa käytettiin itsevalikoitunut otoksen ja ositetun otannan menetelmiä.
Kokeessa selvitettiin, kummalla teemalla käytännössä suoriuduttiin paremmin. Kysely puolestaan keskittyi selvittämään käyttäjien kokemuksia. Aineiston analysointiin käytettiin tilastollisesti kuvailevaa analytiikkaa ja teemoittelua.