Digitaalisen päivittäisviestinnän malli kuntoutus- ja arviointiosastolle
Ranta, Ari (2022)
Ranta, Ari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121428637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121428637
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli edistää Kontulan seniorikeskuksen kuntoutus- ja arviointiosaston sopeutumista digitaaliseen työyhteisöviestintään. Tavoitteena oli tehdä Microsoft Teamsin käyttöönottoa helpottava digitaalisen päivittäisviestinnän malli.
Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Kehittämismenetelminä käytettiin ryhmähaastatteluja sekä työpajoja, joissa sovellettiin Learning Cafe -menetelmää. Tuloksista muodostettiin kuntoutus- ja arviointiosaston viestintäkanavien ja foorumeitten kokonaisrakennetta kuvaava päivittäisviestinnän taulukko. Taulukon tarkoituksena oli myös selventää Microsoft Teamsin suhdetta muihin yhteisteistyökumppanin viestinnän kanaviin ja foorumeihin.
Työpajojen perusteella Microsoft Teamsin tehokas soveltaminen työyhteisöviestinnässä edellyttäisi neljän osa-alueen muodostamista. Näitä ovat yhteisten tavoitteiden ja tarkoitusten asettaminen, työyhteisön jäsenten roolien ja vastuiden määrittäminen, yhteisten käytäntöjen sopimista sekä Teams-viestinnän aihealueiden nimeäminen ja rajaaminen. Lisäksi Microsoft Teamsin käyttöönotossa tulisi huomioida lähikoulutuksen tarve työyhteisössä ja ohjelman saavutettavuus työyksiköissä.
Jatkossa mallin toimivuutta voitiaisiin arvioida pilotoinnilla. Mallin hyödynnettävyyttä voitaisiin lisätä tutkimalla ensin yhteistyökumppanin viestintäkulttuuria, jolloin Microsoft Teamsin käytön tavoitteet ja tarkoitukset olisivat täsmällisemmin määriteltävissä.
Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Kehittämismenetelminä käytettiin ryhmähaastatteluja sekä työpajoja, joissa sovellettiin Learning Cafe -menetelmää. Tuloksista muodostettiin kuntoutus- ja arviointiosaston viestintäkanavien ja foorumeitten kokonaisrakennetta kuvaava päivittäisviestinnän taulukko. Taulukon tarkoituksena oli myös selventää Microsoft Teamsin suhdetta muihin yhteisteistyökumppanin viestinnän kanaviin ja foorumeihin.
Työpajojen perusteella Microsoft Teamsin tehokas soveltaminen työyhteisöviestinnässä edellyttäisi neljän osa-alueen muodostamista. Näitä ovat yhteisten tavoitteiden ja tarkoitusten asettaminen, työyhteisön jäsenten roolien ja vastuiden määrittäminen, yhteisten käytäntöjen sopimista sekä Teams-viestinnän aihealueiden nimeäminen ja rajaaminen. Lisäksi Microsoft Teamsin käyttöönotossa tulisi huomioida lähikoulutuksen tarve työyhteisössä ja ohjelman saavutettavuus työyksiköissä.
Jatkossa mallin toimivuutta voitiaisiin arvioida pilotoinnilla. Mallin hyödynnettävyyttä voitaisiin lisätä tutkimalla ensin yhteistyökumppanin viestintäkulttuuria, jolloin Microsoft Teamsin käytön tavoitteet ja tarkoitukset olisivat täsmällisemmin määriteltävissä.