Luovien menetelmien merkitys osana kokemusasiantuntijaksi kasvamista ja kouluttautumista
Markus, Lehtinen (2022)
Markus, Lehtinen
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429910
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Laurean Tikkurilan kampuksella järjestettävän KEIJO- kokemusasiantuntijakoulutuksen syksyn 2022 ryhmän kanssa. KEIJO- kokemusasiantuntijakoulutuksessa riittävästi toipuneet rikos- ja päihdetaustaiset henkilöt opiskelevat hyödyntämään kokemustietoaan toisten hyväksi, suunnaten kohti koulutusta ja työmarkkinoita. Kokemusasiantuntijakoulutus on puoli vuotta kestävä työvoimapoliittinen koulutus, jonka jälkeen kouluttautujat voivat käyttää nimeä koulutettu kokemusasiantuntija.
Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, mikä merkitys luovilla menetelmillä on ryhmädynamiikan kannalta, sekä miten menetelmät vaikuttavat kokemusasiantuntijoiden omaan itseilmaisuun, vuorovaikutukseen ja kokemustiedon jäsentymiseen tai kehitykseen. Lisäksi tavoitteeni on tarjota tietoa siitä, millaisia vaikutuksia jo käytössä olevilla luovilla menetelmillä on Laurean tuottamassa Keijo-kokemusasiantuntijakoulutuksessa, sekä mikä merkitys niillä on koulutettavien hyvinvointiin ja itsensä kehittämiseen.
Luovat menetelmät ovat pysyvä osa Keijo-kokemusasiantuntijakoulutusta ja siihen liittyy olennaisena osana ryhmädynamiikan kehittäminen, itseilmaisu ja vuorovaikutus. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus tehtiin puolistrukturoituna ryhmähaastatteluna, josta nousseet teemat analysoitiin teemoittelun avulla.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että luovilla menetelmillä on tärkeä paikka osana koulutusta, sillä se auttaa kouluttautujia käsittelemään omia kokemuksiaan ja tunteitaan, jotta he olisivat valmiimpia työmarkkinoille ja liittymään osaksi yhteiskuntaa. Luovien menetelmien tarjoamat oivallukset minuudesta ja pystyvyyden tunteesta auttavat myös jäsentämään, vaalimaan ja rajaamaan omaa kokemuksen jakamista ja rakentamaan tarinaa erilaisille yleisöille. Kehittämisehdotuksina luovien menetelmien kokonaismäärää osana opetusta voitaisiin lisätä ja sosiometriaa voitaisiin käyttää enemmän hyödyksi koko muussa koulutuksessa.
Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, mikä merkitys luovilla menetelmillä on ryhmädynamiikan kannalta, sekä miten menetelmät vaikuttavat kokemusasiantuntijoiden omaan itseilmaisuun, vuorovaikutukseen ja kokemustiedon jäsentymiseen tai kehitykseen. Lisäksi tavoitteeni on tarjota tietoa siitä, millaisia vaikutuksia jo käytössä olevilla luovilla menetelmillä on Laurean tuottamassa Keijo-kokemusasiantuntijakoulutuksessa, sekä mikä merkitys niillä on koulutettavien hyvinvointiin ja itsensä kehittämiseen.
Luovat menetelmät ovat pysyvä osa Keijo-kokemusasiantuntijakoulutusta ja siihen liittyy olennaisena osana ryhmädynamiikan kehittäminen, itseilmaisu ja vuorovaikutus. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus tehtiin puolistrukturoituna ryhmähaastatteluna, josta nousseet teemat analysoitiin teemoittelun avulla.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että luovilla menetelmillä on tärkeä paikka osana koulutusta, sillä se auttaa kouluttautujia käsittelemään omia kokemuksiaan ja tunteitaan, jotta he olisivat valmiimpia työmarkkinoille ja liittymään osaksi yhteiskuntaa. Luovien menetelmien tarjoamat oivallukset minuudesta ja pystyvyyden tunteesta auttavat myös jäsentämään, vaalimaan ja rajaamaan omaa kokemuksen jakamista ja rakentamaan tarinaa erilaisille yleisöille. Kehittämisehdotuksina luovien menetelmien kokonaismäärää osana opetusta voitaisiin lisätä ja sosiometriaa voitaisiin käyttää enemmän hyödyksi koko muussa koulutuksessa.