Oikeusmuotoilu sujuvoittamassa HR-prosesseja: Kehittämisprojekti Stadium Suomelle
Paavola, Riikka; Mansnérus, Taru (2022)
Paavola, Riikka
Mansnérus, Taru
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429985
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on henkilöstöjohtamisen kehittäminen parantamalla esihenkilöiden työlainsäädännön tuntemusta ja sen soveltamista toimeksiantajayrityksessä. Työn toimeksiantajana toimii Stadium Suomi ja sen HR-osasto. Stadium Suomen toiminnan tarkoituksena on lisätä positiivisia vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin aktivoimalla maailmaa sekä toimia vastuullisena työnantajana, kannustaen henkilöstöään kehittymään ammatillisesti. Työn toimeksiantajana toimii Stadium Suomi ja sen HR-osasto. Stadium Suomen toiminnan tarkoituksena on lisätä positiivisia vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin aktivoimalla maailmaa sekä toimia vastuullisena työnantajana, kannustaen henkilöstöään kehittymään ammatillisesti. Yrityksen People -strategian mukaisella osaamisen kehittämisellä on iso rooli henkilöstöjohtamisessa ja yritys rohkaisee ja mahdollistaa työntekijöidensä ammatillisen kehityksen osaamisen kehittämisen tavoitteiden mukaisesti. Tästä syystä yksi opinnäytetyön tavoitteista on löytää ratkaisuja osaamiseen kehittämiseen esihenkilöiden työlainsäädännön tuntemuksen ja soveltamisen näkökulmasta. Tämän tavoitteen täyttyminen tukee Stadium Suomen arvoja ja tavoitteita -lisäten hyvinvointia ja maailmaa aktivoiden toimimalla vastuullisena työnantajana.
Tällä opinnäytetyönä toteutettavalla kehittämistyöllä tavoitellaan hyvää henkilöstöjohtamisen kehittämisen ratkaisua, joka vastaa toimeksiantajayrityksen tarpeisiin. Oikean ratkaisun tarjoamiseksi opinnäytetyössä on käytetty menetelmänä oikeusmuotoiluprosessissa käytettyjä kehitysmenetelmiä, jotka sisältyvät palvelumuotoilun kokonaisuuteen. Menetelmänä palvelumuotoilu soveltuu erinomaisesti yrityksen toiminnan kehittämiseen tavalla, joka palvelee sekä yritystä että loppukäyttäjiä. Kehittämistyö on toteutettu oikeusmuotoilun prosessia ja sen vaiheita hyödyntäen, jotka on kuvattu opinnäytetyössä. Kehittämismenetelmänä on toteutettu tutkimus, jolla on selvitetty toimeksiantajan tarpeita toteutettavalle ratkaisulle sekä syvennytty tunnistamaan loppukäyttäjän ratkaisulle asettamia vaatimuksia.
Toteutetun ratkaisun sisällössä keskitytään henkilöstöjohtamisen prosessien sujuvoittamiseen oikeusmuotoilun keinoin toteutetulla projektilla, jonka lopputuotoksena toimeksiantajalle on toteutettu kolme toimintaa kehittävää ratkaisua: 1) koulutus tai webinaari, 2) vuosikello sekä 3) oppimismateriaali verkko-oppimisympäristöön.
Toteutettujen ratkaisujen myötä johtopäätöksenä on voitu todeta, että tarjoamalla työlainsäädännön koulutustilaisuuksia tai keskustelua sisältäviä webinaareja, työnantaja tukee myös työyhteisössä verkostoitumista ja lisää luottamusta myymäläpäälliköiden ja HR-osaston välillä. Vuosikello -ratkaisu lisää toimintaan suunnitelmallisuutta ja ennakoitavuutta, mikä kasvattaa henkilöstöjohtamisen hallittavuutta. Lisäksi keskitetty työnlainsäädännön verkko-oppimisympäristö lisää työlainsäädännön tuntemusta kiinnostavalla tavalla, mikä nopeuttaa ja syventää myymäläpäälliköiden työlainsäädännön tuntemusta entisestään, jolloin tavoite sujuvammasta henkilöstöjohtamisesta täyttyy.
Tällä opinnäytetyönä toteutettavalla kehittämistyöllä tavoitellaan hyvää henkilöstöjohtamisen kehittämisen ratkaisua, joka vastaa toimeksiantajayrityksen tarpeisiin. Oikean ratkaisun tarjoamiseksi opinnäytetyössä on käytetty menetelmänä oikeusmuotoiluprosessissa käytettyjä kehitysmenetelmiä, jotka sisältyvät palvelumuotoilun kokonaisuuteen. Menetelmänä palvelumuotoilu soveltuu erinomaisesti yrityksen toiminnan kehittämiseen tavalla, joka palvelee sekä yritystä että loppukäyttäjiä. Kehittämistyö on toteutettu oikeusmuotoilun prosessia ja sen vaiheita hyödyntäen, jotka on kuvattu opinnäytetyössä. Kehittämismenetelmänä on toteutettu tutkimus, jolla on selvitetty toimeksiantajan tarpeita toteutettavalle ratkaisulle sekä syvennytty tunnistamaan loppukäyttäjän ratkaisulle asettamia vaatimuksia.
Toteutetun ratkaisun sisällössä keskitytään henkilöstöjohtamisen prosessien sujuvoittamiseen oikeusmuotoilun keinoin toteutetulla projektilla, jonka lopputuotoksena toimeksiantajalle on toteutettu kolme toimintaa kehittävää ratkaisua: 1) koulutus tai webinaari, 2) vuosikello sekä 3) oppimismateriaali verkko-oppimisympäristöön.
Toteutettujen ratkaisujen myötä johtopäätöksenä on voitu todeta, että tarjoamalla työlainsäädännön koulutustilaisuuksia tai keskustelua sisältäviä webinaareja, työnantaja tukee myös työyhteisössä verkostoitumista ja lisää luottamusta myymäläpäälliköiden ja HR-osaston välillä. Vuosikello -ratkaisu lisää toimintaan suunnitelmallisuutta ja ennakoitavuutta, mikä kasvattaa henkilöstöjohtamisen hallittavuutta. Lisäksi keskitetty työnlainsäädännön verkko-oppimisympäristö lisää työlainsäädännön tuntemusta kiinnostavalla tavalla, mikä nopeuttaa ja syventää myymäläpäälliköiden työlainsäädännön tuntemusta entisestään, jolloin tavoite sujuvammasta henkilöstöjohtamisesta täyttyy.