Miksi yksityishenkilöiden autorahoitukset päättyvät ennen aikaisesti?
Kirjava, Hanna (2022)
Kirjava, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429990
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miksi Yritys X:n henkilöasiakkaiden ajoneuvorahoitukset päättyvät ennen sopimuskauden päättymistä.
Teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen osuus avaa kulutusluoton määritelmää, sekä suomalaisten ottamia kulutusluottoja. Toisessa osuudessa käsitellään autojen määrää sekä hankintatapoja Suomessa. Hankintatavoista käsitellään tarkemmin osamaksurahoitusta. Kolmannessa osuudessa käydään lyhyesti läpi henkilöautokaupan vaikutukset kulutusluottojen nostoihin. Viimeinen osuus käsittelee lainojen uudelleen rahoittamista ja lainojen yhdistämistä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä, jolla pyrittiin vastaamaan yleistävästi, suuremmalla otannalla, kuka maksaa autorahoituksen jäljellä olevan velan, ennen sopimuskauden päättymistä. Toisena menetelmänä käytettiin kyselyä, jolla pyrittiin saamaan syvällisempiä vastauksia henkilöasiakkailta, miksi autorahoitus oli päättynyt ennen sopimuskauden päättymistä. Kyselyn lopussa mitattiin myös asiakastyytyväisyyttä. Dokumenttianalyysi tehtiin asiakasrekisterin tiedoista ja kysely lähetettiin asiakkaille sähköpostilla.
Keskeisenä tuloksena kävi ilmi, että yksityishenkilöiden rahoitussopimukset päättyvät useimmiten auton myymiseen autokaupalle. Sopimuksista hyvin pieni osuus päättyi uudelleen rahoittamiseen. Sopimukset päättyvät todennäköisemmin ennen aikaisesti, mitä vähemmän aikaa ne ovat olleet voimassa.
Teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen osuus avaa kulutusluoton määritelmää, sekä suomalaisten ottamia kulutusluottoja. Toisessa osuudessa käsitellään autojen määrää sekä hankintatapoja Suomessa. Hankintatavoista käsitellään tarkemmin osamaksurahoitusta. Kolmannessa osuudessa käydään lyhyesti läpi henkilöautokaupan vaikutukset kulutusluottojen nostoihin. Viimeinen osuus käsittelee lainojen uudelleen rahoittamista ja lainojen yhdistämistä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä, jolla pyrittiin vastaamaan yleistävästi, suuremmalla otannalla, kuka maksaa autorahoituksen jäljellä olevan velan, ennen sopimuskauden päättymistä. Toisena menetelmänä käytettiin kyselyä, jolla pyrittiin saamaan syvällisempiä vastauksia henkilöasiakkailta, miksi autorahoitus oli päättynyt ennen sopimuskauden päättymistä. Kyselyn lopussa mitattiin myös asiakastyytyväisyyttä. Dokumenttianalyysi tehtiin asiakasrekisterin tiedoista ja kysely lähetettiin asiakkaille sähköpostilla.
Keskeisenä tuloksena kävi ilmi, että yksityishenkilöiden rahoitussopimukset päättyvät useimmiten auton myymiseen autokaupalle. Sopimuksista hyvin pieni osuus päättyi uudelleen rahoittamiseen. Sopimukset päättyvät todennäköisemmin ennen aikaisesti, mitä vähemmän aikaa ne ovat olleet voimassa.