Asiakastyytyväisyyskysely ensihoitopalveluista terveydenhuollon eri toimipisteille Kymenlaaksossa
Karhu, Isa; Kankkunen, Anniina (2014)
Karhu, Isa
Kankkunen, Anniina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912201
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää terveydenhuollon eri toimipisteiden tyytyväisyyttä ensihoitopalveluihin Kymenlaaksossa. Tutkimuksessa tutkitaan tyytyväisyyttä yhteistyöhön, ja tässä työssä sitä tutkitaan vuorovaikutuksen, kollegiaalisuuden, ammattitaidon ja tiedonkulun näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, ja tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä Zef- ohjelmalla. Kysely lähetettiin 24 eniten ensihoitopalveluita käyttäneeseen terveydenhuollon yksikköön Kymenlaaksossa. Yksiköt valittiin harkinnanvaraisella otannalla yhteistyössä ensihoidon palvelukoordinaattori Janne Wallin kanssa. Kohderyhmänä kyselylle olivat kaikki hoitotyötä tekevät koulutetut ammattihenkilöt. Määräaikaan mennessä kyselyyn vastasi 154 henkilöä, joista hylättiin 19 vastausta. Vastausprosentiksi muodostui 37,8 %. Aineisto analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla ja aineisto esitettiin frekvensseinä ja prosentteina.
Tutkimustuloksista paljastui että vastaajat kokevat vuorovaikutussuhteen ensihoitajien kanssa pääosin hyväksi. Vastaajat pitivät ensihoitajaa kollegana, vaikkakin useat kol-legiaalisuuden osa-alueet oli arvioitu negatiivisessa valossa. Ensihoitajien asenteet työntekijöitä kohtaan oli myös arvioitu huonoksi, eivätkä vastaajat kokeneet tulleensa arvostetuiksi. Vastauksista kävi ilmi, että vastaajat luottivat ensihoitajiin ja heidän ammattitaitoonsa. Tiedonkulun ja äkillisen yleistilan heikkenemisen osalta vastaajat kertoivat itse tehneensä kaikkensa ennen ensihoitajien tuloa. Siirtokuljetusohjeen tunnettavuus on huonoa ja kuljetusmuodon valinta on vaikeaa.
Jatkossa asiakastyytyväisyyttä voisi tutkia laadullisesti tarkempien syiden selvittämiseksi. Tärkeää on myös korostaa siirtokuljetusohjeen tärkeyttä, sillä sen tunteminen on heikkoa, ja sen oikeaoppinen käyttäminen vähentää ambulanssien turhaa käyttöä. Kokonaisuudessa yhteistyö arvioitiin osittain hyväksi. Tuloksista käy ilmi, että ensihoitajien tulisi enemmän kiinnittää huomiota asenteisiinsa ja muiden samalla alalla työskentelevien kunnioittamiseen. Työntekijät yhteistyössä voisivat kiinnittää huomiota vuorovaikutukseen.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, ja tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä Zef- ohjelmalla. Kysely lähetettiin 24 eniten ensihoitopalveluita käyttäneeseen terveydenhuollon yksikköön Kymenlaaksossa. Yksiköt valittiin harkinnanvaraisella otannalla yhteistyössä ensihoidon palvelukoordinaattori Janne Wallin kanssa. Kohderyhmänä kyselylle olivat kaikki hoitotyötä tekevät koulutetut ammattihenkilöt. Määräaikaan mennessä kyselyyn vastasi 154 henkilöä, joista hylättiin 19 vastausta. Vastausprosentiksi muodostui 37,8 %. Aineisto analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla ja aineisto esitettiin frekvensseinä ja prosentteina.
Tutkimustuloksista paljastui että vastaajat kokevat vuorovaikutussuhteen ensihoitajien kanssa pääosin hyväksi. Vastaajat pitivät ensihoitajaa kollegana, vaikkakin useat kol-legiaalisuuden osa-alueet oli arvioitu negatiivisessa valossa. Ensihoitajien asenteet työntekijöitä kohtaan oli myös arvioitu huonoksi, eivätkä vastaajat kokeneet tulleensa arvostetuiksi. Vastauksista kävi ilmi, että vastaajat luottivat ensihoitajiin ja heidän ammattitaitoonsa. Tiedonkulun ja äkillisen yleistilan heikkenemisen osalta vastaajat kertoivat itse tehneensä kaikkensa ennen ensihoitajien tuloa. Siirtokuljetusohjeen tunnettavuus on huonoa ja kuljetusmuodon valinta on vaikeaa.
Jatkossa asiakastyytyväisyyttä voisi tutkia laadullisesti tarkempien syiden selvittämiseksi. Tärkeää on myös korostaa siirtokuljetusohjeen tärkeyttä, sillä sen tunteminen on heikkoa, ja sen oikeaoppinen käyttäminen vähentää ambulanssien turhaa käyttöä. Kokonaisuudessa yhteistyö arvioitiin osittain hyväksi. Tuloksista käy ilmi, että ensihoitajien tulisi enemmän kiinnittää huomiota asenteisiinsa ja muiden samalla alalla työskentelevien kunnioittamiseen. Työntekijät yhteistyössä voisivat kiinnittää huomiota vuorovaikutukseen.