Työntekijäkokemuksen vaikutus henkilöstön sitoutumiseen
Paananen, Sofia; Raitokoski, Kristiina (2022)
Paananen, Sofia
Raitokoski, Kristiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630408
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia toimeksiantajayrityksen työntekijäkokemusta ja sen vaikutusta työntekijöiden sitoutumiseen. Tavoitteena oli löytää vastauksia, kuinka juuri työntekijäkokemusta parantamalla voidaan vahvistaa henkilöstön sitoutuneisuutta. Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa sisäisen viestinnän toimivuudesta yrityksessä. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi suuri suomalainen rakennusalan yritys.
Teoreettinen viitekehys käsittelee sitoutumista, työnantajamielikuvaa, työntekijäkokemusta sekä sen osa-alueita, joilla on merkittävä vaikutus työntekijöiden sitoutumiseen.
Tutkimustyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena, johon sisällytettiin laadullinen kysymys. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla aikavälillä 24.10.-4.11.2022. Kysely lähetettiin 94 henkilölle. Vastauksia saatiin kokonaisuudessaan 35 ja näin ollen vastausprosentiksi muodostui 37 prosenttia.
Tuloksista kävi ilmi, että työntekijäkokemuksella on merkittävä vaikutus työntekijöiden sitoutumiseen. Tutkimustuloksia analysoimalla voitiin osoittaa puutteita johtamisen osa-alueella sekä sisäisessä viestinnässä. Näitä olivat mm. palautteen saamisen ja tiedon välittämisen riittämättömyys johdolta työntekijöille, luottamuksen ja tuen puute sekä työn kuormittavuus ja riittämätön vastuu. Teoreettisen tiedon ja johtopäätösten pohjalta syntyi kehittämisideoita, joita toteuttamalla yrityksen työntekijäkokemusta voidaan parantaa. Näitä olivat mm. yhteiskehittämistyöpaja, kuukausittainen uutiskirje ja työntekijälähettilyys.
Teoreettinen viitekehys käsittelee sitoutumista, työnantajamielikuvaa, työntekijäkokemusta sekä sen osa-alueita, joilla on merkittävä vaikutus työntekijöiden sitoutumiseen.
Tutkimustyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena, johon sisällytettiin laadullinen kysymys. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla aikavälillä 24.10.-4.11.2022. Kysely lähetettiin 94 henkilölle. Vastauksia saatiin kokonaisuudessaan 35 ja näin ollen vastausprosentiksi muodostui 37 prosenttia.
Tuloksista kävi ilmi, että työntekijäkokemuksella on merkittävä vaikutus työntekijöiden sitoutumiseen. Tutkimustuloksia analysoimalla voitiin osoittaa puutteita johtamisen osa-alueella sekä sisäisessä viestinnässä. Näitä olivat mm. palautteen saamisen ja tiedon välittämisen riittämättömyys johdolta työntekijöille, luottamuksen ja tuen puute sekä työn kuormittavuus ja riittämätön vastuu. Teoreettisen tiedon ja johtopäätösten pohjalta syntyi kehittämisideoita, joita toteuttamalla yrityksen työntekijäkokemusta voidaan parantaa. Näitä olivat mm. yhteiskehittämistyöpaja, kuukausittainen uutiskirje ja työntekijälähettilyys.