Ekologisen vastuullisuuden painoarvo opiskelijan kalankulutuksessa
Tahvanainen, Sanna-Maija; Nurminen, Säde (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Tahvanainen, Sanna-Maija
Nurminen, Säde
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630446
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia opiskelijoiden kalankulutustottumuksia ja sitä, miten kalan ekologinen vastuullisuus vaikuttaa ostopäätökseen. Lisäksi tutkitaan kalan sertifioinnin tunnettuutta. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Kalatukku E. Eriksson Oy. Toimeksiantaja ymmärtää tutkimuksen tuloksien avulla opiskelijan eli tulevaisuuden kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä paremmin.
Opinnäytetyö rakentuu tietoperustasta, jossa tutustutaan kalatalouteen ja kalaan raaka-aineena, sekä perehdytään kuluttajakäyttäytymiseen ja kalankulutukseen vaikuttaviin trendeihin. Tutkimus toteutetaan hyödyntämällä kahta tutkimusmenetelmää, kyselytutkimusta ja teemahaastattelua.
Tärkeimpinä tuloksina tutkimuksessa nousee esille hinnan ja helppouden vaikutus kalatuotteen valintaan, tiedostava kuluttajakäyttäytyminen ja se millä tasolla sertifikaatit ja vastuullisuusmerkinnät tunnetaan. Tuloksien luotettavuutta tukee niiden yhtenäinen linja tietoperustan kanssa. Tuloksien avulla voidaan todeta opiskelijoiden olevan kiinnostuneita kuluttajavalintojen ympäristövaikutuksista, vaikka niihin ei vielä pystyisikään rahallisesti panostamaan. Ekologisen vastuullisuuden halutaan olevan yrityksen toimintaedellytys, eikä vain abstrakteja tekoja.
Opinnäytetyö rakentuu tietoperustasta, jossa tutustutaan kalatalouteen ja kalaan raaka-aineena, sekä perehdytään kuluttajakäyttäytymiseen ja kalankulutukseen vaikuttaviin trendeihin. Tutkimus toteutetaan hyödyntämällä kahta tutkimusmenetelmää, kyselytutkimusta ja teemahaastattelua.
Tärkeimpinä tuloksina tutkimuksessa nousee esille hinnan ja helppouden vaikutus kalatuotteen valintaan, tiedostava kuluttajakäyttäytyminen ja se millä tasolla sertifikaatit ja vastuullisuusmerkinnät tunnetaan. Tuloksien luotettavuutta tukee niiden yhtenäinen linja tietoperustan kanssa. Tuloksien avulla voidaan todeta opiskelijoiden olevan kiinnostuneita kuluttajavalintojen ympäristövaikutuksista, vaikka niihin ei vielä pystyisikään rahallisesti panostamaan. Ekologisen vastuullisuuden halutaan olevan yrityksen toimintaedellytys, eikä vain abstrakteja tekoja.
