IT-palvelunhallintajärjestelmän tehtävien ja roolien ryhmittely perustuen ITIL-viitekehykseen
Karhavirta, Mikko; Vuorinen, Jutta (2022)
Karhavirta, Mikko
Vuorinen, Jutta
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630509
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on auttaa Laurean uuden IT-palvelunhallintajärjestelmän käyttöönotossa. Toimeksiantajana toimii Laurean tietohallinto. Kehitystyö käsittelee IT palvelunhallintajärjestelmän tapausten ja roolien ryhmittelyä.
Työn pohjana käytetään IT-alan parhaita käytänteitä kuvaavaa ITIL-viitekehystä ja erityisesti sen operatiiviseen toimintaan keskittynyttä osaa. Kehitystyössä sovelletaan yhteiskehittämismenetelmää. Lopputuloksena saadaan teoreettinen ryhmittelymalliehdotus uuteen järjestelmään sekä kehittämisehdotuksia Laurean tietohallinnon toimintaan. IT-palvelunhallintajärjestelmä on vasta hankinta-asteella ja Laurea on tekemässä mahdollisesti muutoksia myös muihin sovelluksiin ja järjestelmiin, joten lopputulokset ovat yleismuotoisia ehdotuksia. Toimenpideohjeet perustuvat ITIL-viitekehykseen sekä tekijöiden omiin kokemuksiin Laurean tietohallinnosta.
Työn pohjana käytetään IT-alan parhaita käytänteitä kuvaavaa ITIL-viitekehystä ja erityisesti sen operatiiviseen toimintaan keskittynyttä osaa. Kehitystyössä sovelletaan yhteiskehittämismenetelmää. Lopputuloksena saadaan teoreettinen ryhmittelymalliehdotus uuteen järjestelmään sekä kehittämisehdotuksia Laurean tietohallinnon toimintaan. IT-palvelunhallintajärjestelmä on vasta hankinta-asteella ja Laurea on tekemässä mahdollisesti muutoksia myös muihin sovelluksiin ja järjestelmiin, joten lopputulokset ovat yleismuotoisia ehdotuksia. Toimenpideohjeet perustuvat ITIL-viitekehykseen sekä tekijöiden omiin kokemuksiin Laurean tietohallinnosta.