Varhaiskasvatuksen toimintaympäristöjen muutosprosessi: sisäliikuntaa lisäävien tilojen muutokset lapset osallistaen
Väänänen, Rasmus (2022)
Väänänen, Rasmus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630569
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on varhaiskasvatuksen toimintaympäristöjen muutosprosessi.
Sisäliikuntaa lisäävät tilojen muutokset lapset osallistaen. Opinnäytetyön tarkoituksena
on lisätä lasten osallisuutta ja sisäliikuntaa päiväkodin arjessa. Opinnäytetyön tavoitteena on muokata päiväkodin toimintaympäristöjä liikunnallisilla ratkaisuilla ja osallistaa
lapset toimintaympäristöjen muutosprosessiin. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi työskentelyopas, joka toimii osallistamisen mallina toimintaympäristöjen muutosprosessissa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja toimeksiantajana toimii Pilke - päiväkoti Marjala.
Opinnäytetyössä käytetään osallistamisen menetelmiä jokaisessa prosessin eri vaiheessa. Opinnäytetyön prosessia ohjaa konstruktiivinen malli. Opinnäytetyön toteutuksena valmistui 3–4-vuotiaiden ryhmän kahteen leikkihuoneeseen uudet sisäliikuntaan
innostavat ja aktivoivat toimintaympäristöt. Toimintaympäristöt muodostuivat lasten mielenkiinnon kohteiden ja ideoiden pohjalta. Jokainen ryhmän lapsi osallistui prosessiin.
Opinnäytetyön tuotoksena muodostuneen työskentelyoppaan tarkoitus on olla yksinkertainen työkalu päiväkodin työntekijöille lasten osallistamisen tueksi toimintaympäristöjen muutosprosessin eri vaiheissa. Opinnäytetyöni mahdollistaa päiväkodille jatkokehityksen lasten sisäliikuntaan ja osallistamisen lisäämiseen liittyen.
Sisäliikuntaa lisäävät tilojen muutokset lapset osallistaen. Opinnäytetyön tarkoituksena
on lisätä lasten osallisuutta ja sisäliikuntaa päiväkodin arjessa. Opinnäytetyön tavoitteena on muokata päiväkodin toimintaympäristöjä liikunnallisilla ratkaisuilla ja osallistaa
lapset toimintaympäristöjen muutosprosessiin. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi työskentelyopas, joka toimii osallistamisen mallina toimintaympäristöjen muutosprosessissa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja toimeksiantajana toimii Pilke - päiväkoti Marjala.
Opinnäytetyössä käytetään osallistamisen menetelmiä jokaisessa prosessin eri vaiheessa. Opinnäytetyön prosessia ohjaa konstruktiivinen malli. Opinnäytetyön toteutuksena valmistui 3–4-vuotiaiden ryhmän kahteen leikkihuoneeseen uudet sisäliikuntaan
innostavat ja aktivoivat toimintaympäristöt. Toimintaympäristöt muodostuivat lasten mielenkiinnon kohteiden ja ideoiden pohjalta. Jokainen ryhmän lapsi osallistui prosessiin.
Opinnäytetyön tuotoksena muodostuneen työskentelyoppaan tarkoitus on olla yksinkertainen työkalu päiväkodin työntekijöille lasten osallistamisen tueksi toimintaympäristöjen muutosprosessin eri vaiheissa. Opinnäytetyöni mahdollistaa päiväkodille jatkokehityksen lasten sisäliikuntaan ja osallistamisen lisäämiseen liittyen.