”Saan tehdä työtä, jonka koen olevan mielekästä ja palkitsevaa” : selvitys henkilöstön kokemista työhyvinvointi- ja motivaatiotekijöistä varhaiskasvatuksessa
Rein, Merituuli; Rämä, Henna (2022)
Rein, Merituuli
Rämä, Henna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630540
Tiivistelmä
Monilla toimialoilla on haasteita kelpoisen henkilöstön saatavuudessa ja saamme lukea myös tilastoja siitä, kuinka moni työntekijä on harkinnut vaihtavansa alaa, etenkin sosiaali- ja terveysalalta sekä hoitotyöstä. Työnantajat pohtivat, miten ylläpitää henkilöstön työhyvinvointia, motivaatiota sekä sitoutumista työnantajaan. Varhaiskasvatuksessa pohditaan samoja ilmiöitä, niin julkisen sektorin kuin yksityisten varhaiskasvatusta tuottavien toimijoiden kesken. Työtä ja työpaikkoja on tarjolla enemmän kuin kelpoista henkilökuntaa.
Opinnäytetyö selvittää varhaiskasvatuksen henkilökunnan kokemuksia heille tärkeimmistä työn hyvinvointi- ja motivaatiotekijöistä. Tavoitteena on huomioida henkilöstön kokemukset osana organisaation henkilöstöstrategian päivittämistä. Opinnäytetyö toteutettiin määrällistä ja laadullista tutkimusta soveltaen. Tutkimusosio toteutettiin työhyvinvointi ja motivaatioteorioista nousseiden teemojen mukaisesti määrällisellä otteella, avovastauksilla lisättiin laadullisen tutkimuksen näkökulmaa, nostaen esiin myös työntekijöiden empiirisiä kokemuksia.
Opinnäytetyön tulosten mukaan työhyvinvointia ja motivaatiota tulee tarkastella yhdessä, irrottamatta niitä toisistaan. Työhyvinvoinnin ja motivaation välinen suhde on tiivis ja molemmat osatekijät ovat toisistaan riippuvaisia; Jos työntekijällä ei ole riittävää työhyvinvointia, ei myöskään motivaatio toteudu. Jos työntekijällä ei ole riittävää motivaatiota, ei myöskään työhyvinvointi ole korkea. Kaikkien kyselyyn vastanneiden yhteenlasketuista vastauksista suurin osa määrittelee tiimin ja työyhteisön työhyvinvointi- ja motivaatiotekijöistä tärkeimmäksi. Viisi tärkeintä motivaatiotekijää varhaiskasvatuksen henkilöstölle ovat työyhteisö, mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön, vakituinen työpaikka, palkka sekä työympäristö. Työhyvinvointia vahvistaviksi asioiksi koetaan yhteishenki työssä, tiimin toimivuus, psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi, oma asenne sekä osaaminen. Kokemukset mielekkäästä asiakastyöstä lasten, vanhempien sekä muiden sidosryhmien kanssa ovat varhaiskasvatustyön kivijalka. Päivittäiset vuorovaikutustilanteet, oman työn vaikutukset, yhteistyön sujuvuus, sekä lasten ilo ja oppiminen, ovat osa työn merkityksellisyyttä. Many industries face challenges in terms of the availability of qualified staff, and we also read statistics on how many employees have considered changing professions, from the social and health sector and nursing sector. Employers consider how to maintain their employees' well-being at work, motivation, and commitment to the employer. In early childhood education, the same phenomena are examined between both the public sector and private organizations producing early childhood education. There are more jobs and jobs available than qualified staff.
Thesis explored the experiences of early childhood education staff about the most important factors of work well-being and motivation. The aim was to take staff experiences into account as part of updating the organization's personnel strategy. The thesis was done with quantitative and qualitative research. The research section was prepared quantitatively in accordance with the themes arising from the theories of work well-being and work motivation. The open-ended answers increased the perspective of the qualitative research and brought the empiric experiences of the employees into view.
According to the results of the thesis, work well-being and motivation should be considered together, without separating them from each other. The relationship between work wellbeing and motivation is close and both components are interdependent; If an employee does not feel well at work, motivation is not high either. If the employee does not have sufficient motivation, the well-being at work is not good either
Most of the answers defined the team and the work community as the most important work well-being and motivation factor. The five most important motivational factors for early childhood education staff are the work community, the opportunity to influence one's own work, a permanent job, salary, and work environment. Team spirit at work, team functionality, mental and physical well-being, own attitude, and skills are the things that strengthen well-being at work. The staff's experiences of meaningful customer work with children, parents, and other cooperation members, are the basis of early childhood education work. Daily interaction, feedback received from the work, and children's joy and learning are part of the meaningfulness of the work.
Opinnäytetyö selvittää varhaiskasvatuksen henkilökunnan kokemuksia heille tärkeimmistä työn hyvinvointi- ja motivaatiotekijöistä. Tavoitteena on huomioida henkilöstön kokemukset osana organisaation henkilöstöstrategian päivittämistä. Opinnäytetyö toteutettiin määrällistä ja laadullista tutkimusta soveltaen. Tutkimusosio toteutettiin työhyvinvointi ja motivaatioteorioista nousseiden teemojen mukaisesti määrällisellä otteella, avovastauksilla lisättiin laadullisen tutkimuksen näkökulmaa, nostaen esiin myös työntekijöiden empiirisiä kokemuksia.
Opinnäytetyön tulosten mukaan työhyvinvointia ja motivaatiota tulee tarkastella yhdessä, irrottamatta niitä toisistaan. Työhyvinvoinnin ja motivaation välinen suhde on tiivis ja molemmat osatekijät ovat toisistaan riippuvaisia; Jos työntekijällä ei ole riittävää työhyvinvointia, ei myöskään motivaatio toteudu. Jos työntekijällä ei ole riittävää motivaatiota, ei myöskään työhyvinvointi ole korkea. Kaikkien kyselyyn vastanneiden yhteenlasketuista vastauksista suurin osa määrittelee tiimin ja työyhteisön työhyvinvointi- ja motivaatiotekijöistä tärkeimmäksi. Viisi tärkeintä motivaatiotekijää varhaiskasvatuksen henkilöstölle ovat työyhteisö, mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön, vakituinen työpaikka, palkka sekä työympäristö. Työhyvinvointia vahvistaviksi asioiksi koetaan yhteishenki työssä, tiimin toimivuus, psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi, oma asenne sekä osaaminen. Kokemukset mielekkäästä asiakastyöstä lasten, vanhempien sekä muiden sidosryhmien kanssa ovat varhaiskasvatustyön kivijalka. Päivittäiset vuorovaikutustilanteet, oman työn vaikutukset, yhteistyön sujuvuus, sekä lasten ilo ja oppiminen, ovat osa työn merkityksellisyyttä.
Thesis explored the experiences of early childhood education staff about the most important factors of work well-being and motivation. The aim was to take staff experiences into account as part of updating the organization's personnel strategy. The thesis was done with quantitative and qualitative research. The research section was prepared quantitatively in accordance with the themes arising from the theories of work well-being and work motivation. The open-ended answers increased the perspective of the qualitative research and brought the empiric experiences of the employees into view.
According to the results of the thesis, work well-being and motivation should be considered together, without separating them from each other. The relationship between work wellbeing and motivation is close and both components are interdependent; If an employee does not feel well at work, motivation is not high either. If the employee does not have sufficient motivation, the well-being at work is not good either
Most of the answers defined the team and the work community as the most important work well-being and motivation factor. The five most important motivational factors for early childhood education staff are the work community, the opportunity to influence one's own work, a permanent job, salary, and work environment. Team spirit at work, team functionality, mental and physical well-being, own attitude, and skills are the things that strengthen well-being at work. The staff's experiences of meaningful customer work with children, parents, and other cooperation members, are the basis of early childhood education work. Daily interaction, feedback received from the work, and children's joy and learning are part of the meaningfulness of the work.