Koulusosionomin työnkuva : Hollolan kunnalle suunnattu toimenkuvaehdotus koulusosionomin työsuhteesta
Reimi, Paula (2022)
Reimi, Paula
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121730668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121730668
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli luoda koulusosionomin työn toimenkuvaehdotus Hollolan kunnalle. Tarkoituksena oli selkeyttää toimenkuvaa kunnassa ja sen vaikuttavuutta, keskiössä yläasteikäiset nuoret. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Hollolan kunta.
Opinnäytetyössä on käyty läpi koulun sosiaalityötä ja lakisääteistä ennaltaehkäisevää työtä kunnallisella tasolla. Koulusosionomin työn merkityksellisyyttä on tutkittu osana koulun oppilashuoltoa niin yleisellä tasolla, kuin Hollolassa. Tutkimusmenetelminä toimi asiantuntijahaastattelu sekä kirjallisten lähteiden analyysi, jo olemassa oleviin tutkimuksiin ja opinnäytetöihin perustuen. Tarkoituksena oli koota aiemmista tutkimuksista ja haastatteluista tietoa siitä, mikä on koulusosionomin työnkuva kouluissa ja miksi koulusosionomin työsuhde tulisi vakiinnuttaa Hollolaan. Kuntakohtaisia tietoja on täydennetty asiantuntijahaastattelulla. Keskeisenä näkökulmana tutkimuksessa korostuu ennaltaehkäisevän ja matalan kynnyksen tuen merkitys ja työn tarpeellisuus nuorten näkökulmasta.
Tutkimuksen perusteella koulusosionomin toimenkuvaksi muodostui välitön, matalan kynnyksen kohtaaminen kouluarjen keskellä. Keskeisimmäksi perustehtäväksi muodostui varhainen puuttuminen, oppilaan kokonaisvaltainen ohjaus, kasvatuskumppanuus, yksilöllinen ja yhteisöllinen työ sekä verkostoyhteistyö. Tutkimus myös osoitti, että koulusosionomin työllä voidaan ehkäistä muiden palveluiden tarvetta.
Opinnäytetyö toteutettiin syventävän harjoittelujakson yhteydessä Hollolan kuntakeskuksen kouluilla, koulusosionomin toimenkuvaa kouluilla toteuttaen. Tutkimuksen perusteella on luotu toimenkuvaehdotus koulusosionomin työstä Hollolan kunnalle, jota on tarkennettu jatkosuunnitelmassa työnkuvan kehittämisen osalta.
Opinnäytetyössä on käyty läpi koulun sosiaalityötä ja lakisääteistä ennaltaehkäisevää työtä kunnallisella tasolla. Koulusosionomin työn merkityksellisyyttä on tutkittu osana koulun oppilashuoltoa niin yleisellä tasolla, kuin Hollolassa. Tutkimusmenetelminä toimi asiantuntijahaastattelu sekä kirjallisten lähteiden analyysi, jo olemassa oleviin tutkimuksiin ja opinnäytetöihin perustuen. Tarkoituksena oli koota aiemmista tutkimuksista ja haastatteluista tietoa siitä, mikä on koulusosionomin työnkuva kouluissa ja miksi koulusosionomin työsuhde tulisi vakiinnuttaa Hollolaan. Kuntakohtaisia tietoja on täydennetty asiantuntijahaastattelulla. Keskeisenä näkökulmana tutkimuksessa korostuu ennaltaehkäisevän ja matalan kynnyksen tuen merkitys ja työn tarpeellisuus nuorten näkökulmasta.
Tutkimuksen perusteella koulusosionomin toimenkuvaksi muodostui välitön, matalan kynnyksen kohtaaminen kouluarjen keskellä. Keskeisimmäksi perustehtäväksi muodostui varhainen puuttuminen, oppilaan kokonaisvaltainen ohjaus, kasvatuskumppanuus, yksilöllinen ja yhteisöllinen työ sekä verkostoyhteistyö. Tutkimus myös osoitti, että koulusosionomin työllä voidaan ehkäistä muiden palveluiden tarvetta.
Opinnäytetyö toteutettiin syventävän harjoittelujakson yhteydessä Hollolan kuntakeskuksen kouluilla, koulusosionomin toimenkuvaa kouluilla toteuttaen. Tutkimuksen perusteella on luotu toimenkuvaehdotus koulusosionomin työstä Hollolan kunnalle, jota on tarkennettu jatkosuunnitelmassa työnkuvan kehittämisen osalta.
