Perehdytys hoivakodissa : Perehdytyskansion sisällön suunnittelu Attendo Ventuksessa
Siirilä, Reetta (2022)
Siirilä, Reetta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121730702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121730702
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella yksikkökohtainen perehdytyskansion sisältö ikäihmisten tehostetun palveluasumisen yksikköön Attendo Ventukseen. Perehdytyskansion sisällön suunnittelun tavoitteena on selkeyttää yksikössä tapahtuvaa perehdytystä osana yhtiön yhteistä perehdytystä. Tarkoitus oli saada kaikki yksikön toimintaa koskevat ohjeistukset järjestettyä tiiviiksi ja selkeäksi kokonaisuudeksi, jonka avulla uuden työntekijän on helppo tutustua yksikkökohtaisiin ohjeisiin yhtiön perehdytyksen rinnalla. Pidempiaikaiset työntekijät voivat myös käyttää perehdytyskansiota nopeana tietolähteenä. Perehdytyskansion sisällön suunnittelun avulla pyritään myös helpottamaan perehdytyskansion ylläpitoa.
Jokaisen työntekijän oikeus perehdytykseen on Työturvallisuuslaissa määritelty ja se velvoittaa kaikki työnantajat järjestämään perehdytystä. Perehdytystä tulee järjestää aina uudelle työntekijälle, mutta myös työtehtävän muuttuessa. Onnistuneen perehdytyksen tarkoitus on sitouttaa ja motivoida työntekijää. Heikosti mennyt perehdytys on yritykselle mainehaitta, se kasvattaa kustannuksia ja lisää tyytymättömyyttä työyhteisön sisällä.
Opinnäytetyö koostui kahdesta osasta, teoriaosuudesta ja yksikkökohtaisen perehdytyskansion sisällön suunnittelusta. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin perehdytystä yleisesti sekä nostettiin esille perehdytyksen erityispiirteitä hoiva-alalla. Lisäksi opinnäytetyössä esiteltiin Attendon yleinen perehdytysmalli.
Opinnäytetyön tuotos eli yksikkökohtaisen perehdytyskansion sisältö rakentui yksikön esihenkilön kanssa käytyihin keskusteluihin sekä kahteen ryhmähaastatteluun. Ryhmähaastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan yksikön työntekijää noin kolmestatoista työntekijästä. Haastatteluista saatuja ajatuksia käytettiin materiaalina sisältöä suunniteltaessa.
Jokaisen työntekijän oikeus perehdytykseen on Työturvallisuuslaissa määritelty ja se velvoittaa kaikki työnantajat järjestämään perehdytystä. Perehdytystä tulee järjestää aina uudelle työntekijälle, mutta myös työtehtävän muuttuessa. Onnistuneen perehdytyksen tarkoitus on sitouttaa ja motivoida työntekijää. Heikosti mennyt perehdytys on yritykselle mainehaitta, se kasvattaa kustannuksia ja lisää tyytymättömyyttä työyhteisön sisällä.
Opinnäytetyö koostui kahdesta osasta, teoriaosuudesta ja yksikkökohtaisen perehdytyskansion sisällön suunnittelusta. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin perehdytystä yleisesti sekä nostettiin esille perehdytyksen erityispiirteitä hoiva-alalla. Lisäksi opinnäytetyössä esiteltiin Attendon yleinen perehdytysmalli.
Opinnäytetyön tuotos eli yksikkökohtaisen perehdytyskansion sisältö rakentui yksikön esihenkilön kanssa käytyihin keskusteluihin sekä kahteen ryhmähaastatteluun. Ryhmähaastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan yksikön työntekijää noin kolmestatoista työntekijästä. Haastatteluista saatuja ajatuksia käytettiin materiaalina sisältöä suunniteltaessa.