KEHITTÄMISTYÖ VIERTOLAN VASTOONOTTOKODIN OSASTO HARJULAAN : OHJAAJAN OPAS
Welling, Simo; Maasalo, Maria (2010)
Welling, Simo
Maasalo, Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003012643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003012643
Tiivistelmä
Teimme toiminnallisen opinnäytetyön Vantaan Kaupungin Viertolan vastaanottokodin Harjulan osastolle vuoden 2009 aikana. Tuotoksena teimme oppaan Harjulan työntekijöiden käyttöön. Toive oppaaseen tuli Harjulan työryhmältä. Päätavoitteena oli kehittää Harjulan toimintaa tuottamalla opas ohjaajien käyttöön. Oppaan tarkoituksena on tukea ohjaajien työtä osastolla niin, että siitä voi tarkistaa nuoren kanssa työskenneltäessä tarvittavia asioita.
Oppaassa on eri osa-alueita. Alueet liittyivät nuoren eri vaiheisiin ja ikäkausiin sijoituksen aikana työntekijöiden näkökulmasta katsottuna. Haastattelimme teemahaastattelulla ohjaajia saadaksemme tarpeellista tietoa siitä, mitä oppaan haluttiin sisältävän, miten Harjulassa sillä hetkellä toimittiin ja mihin kaivattiin lisää tietoa. Tavoitteenamme oli kehittää Harjulan toimintaa ja luoda työväline, joka auttaa ohjaajia työssä. Lisäksi prosessin aikana halusimme herättää ohjaajissa ajatuksia omasta työstään ja sen kehittämisestä. Halusimme kehittää myös omaa ammatillisuuttamme ohjaajina, koska työskentelemme molemmat ohjaajina nuorisokodissa tällä hetkellä.
Teoreettisessa viitekehyksessä olemme käyttäneet erilaisia lähteitä koskien sijaishuoltoa, nuoruutta, nuorten kanssa työskentelyä. Haastatteluiden teemat käsittelivät samoja aiheita kuin teoriaviitekehys. Opas käsittelee samoja teemoja, mitä käytimme haastatteluissa. Lisäksi oppaassa on eri ikävaiheille ominaisia kehitysvaiheita.
Itsearvioinnin lisäksi pyysimme palautetta Harjulan ohjaajilta. Palaute oli pääasiassa positiivista ja olimme myös itse tyytyväisiä opinnäytetyöhön. Opas olisi voinut olla laajempi ja asiaa siihen olisi riittänyt enemmänkin. Alun perin toivoimme, että opas tulee käyttöön Harjulassa ja palautteen perusteella ohjaajat uskoivat käyttävänsä sitä työssään. Uskomme, että ohjaajat voivat halutessaan käyttää opasta työnsä kehittämisessä jatkossa.
Tällä hetkellä lastensuojelu on puheenaiheena monessa kunnassa, koska säästöt koskevat myös lastensuojelua. Työtä ohjaajille tulee koko ajan lisää ja resurssipulasta huolimatta työ on tehtävä laadukkaasti kuntien taloustilanteesta huolimatta. Lastensuojelua säätelevät lait, joten tämä vaatii lastensuojelussa työskentelevältä henkilöstöltä motivaatiota hoitaa työnsä hyvin tilanteesta riippumatta. Toivomme tämän opinnäytteen antavan lisää työvälineitä lastensuojelun työntekijöille ja alan opiskelijoille.
Oppaassa on eri osa-alueita. Alueet liittyivät nuoren eri vaiheisiin ja ikäkausiin sijoituksen aikana työntekijöiden näkökulmasta katsottuna. Haastattelimme teemahaastattelulla ohjaajia saadaksemme tarpeellista tietoa siitä, mitä oppaan haluttiin sisältävän, miten Harjulassa sillä hetkellä toimittiin ja mihin kaivattiin lisää tietoa. Tavoitteenamme oli kehittää Harjulan toimintaa ja luoda työväline, joka auttaa ohjaajia työssä. Lisäksi prosessin aikana halusimme herättää ohjaajissa ajatuksia omasta työstään ja sen kehittämisestä. Halusimme kehittää myös omaa ammatillisuuttamme ohjaajina, koska työskentelemme molemmat ohjaajina nuorisokodissa tällä hetkellä.
Teoreettisessa viitekehyksessä olemme käyttäneet erilaisia lähteitä koskien sijaishuoltoa, nuoruutta, nuorten kanssa työskentelyä. Haastatteluiden teemat käsittelivät samoja aiheita kuin teoriaviitekehys. Opas käsittelee samoja teemoja, mitä käytimme haastatteluissa. Lisäksi oppaassa on eri ikävaiheille ominaisia kehitysvaiheita.
Itsearvioinnin lisäksi pyysimme palautetta Harjulan ohjaajilta. Palaute oli pääasiassa positiivista ja olimme myös itse tyytyväisiä opinnäytetyöhön. Opas olisi voinut olla laajempi ja asiaa siihen olisi riittänyt enemmänkin. Alun perin toivoimme, että opas tulee käyttöön Harjulassa ja palautteen perusteella ohjaajat uskoivat käyttävänsä sitä työssään. Uskomme, että ohjaajat voivat halutessaan käyttää opasta työnsä kehittämisessä jatkossa.
Tällä hetkellä lastensuojelu on puheenaiheena monessa kunnassa, koska säästöt koskevat myös lastensuojelua. Työtä ohjaajille tulee koko ajan lisää ja resurssipulasta huolimatta työ on tehtävä laadukkaasti kuntien taloustilanteesta huolimatta. Lastensuojelua säätelevät lait, joten tämä vaatii lastensuojelussa työskentelevältä henkilöstöltä motivaatiota hoitaa työnsä hyvin tilanteesta riippumatta. Toivomme tämän opinnäytteen antavan lisää työvälineitä lastensuojelun työntekijöille ja alan opiskelijoille.