Suuntaviivoja Vantaan kotihoidon laadunvalvotatyöhön
Toikko, Anne (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121830718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121830718
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on Vantaan kaupungille, vanhus- ja vammaispalveluille suunnattu kehittämistyö. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kotihoidon laadunvalvontaan liittyviä työkaluja, esimerkiksi erilaisia valvontatyön lomakkeita, toimintaohjeita laadun varmistamiseksi sekä henkilöstölle tarkoitettuja ohjeistuksia. Kehittämistyön taustaksi toteutettiin kartoittava katsaus kotihoitoon liittyvästä laadunvalvonnasta niin kirjallisuuden, tieteellisten artikkeleiden kuin tutkimusten perusteella. Opinnäytetyön aineisto tuotettiin erillisessä työpajassa, joka toteutettiin yhdessä Vantaan oman kotihoidon henkilöstön kanssa helmikuussa 2022. Työpajassa keskusteltiin Vantaan kotihoidon laadunvalvonnan nykytilasta erilaisten teemakysymysten tuella. Työpajan keskustelun sisältö toimi opinnäytetyön analysoitavana aineistona.
Kehittämistyön tavoitteena oli laatutyön kehittäminen Vantaan omassa kotihoidossa siten, että se tukee Vantaan organisaation strategisia tavoitteita tuottaen samalla yhteistä osaamista sekä näkemystä laatutyöstä ja sen tavoitteista. Opinnäytetyöstä saatujen tulosten pohjalta on tarkoitus jatkaa Vantaan kotihoidon laadunvalvontatyön kehittämistä. Tarkoitus on laajentaa laadunvalvontatyön mallia koskemaan myös ulkoista laadunvalvontaa, eli ostopalveluina toteutuvaa kotihoitoa, ei pelkästään Vantaan omaa sisäistä toimintaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa, luvussa kaksi, käsitellään kotihoitoa ja sitä ohjaavia lakeja ja asetuksia. Kolmannessa luvussa keskitytään yleisesti siihen, mitä laatu tarkoittaa sosiaali- ja terveyspalveluissa, erityisesti kotihoidossa, sekä käydään läpi laadunvalvontaa sekä valvontakäytänteitä. Luvussa kolme on myös esimerkkejä kansainvälisistä laadunvalvontamalleista. Luvussa neljä kuvataan opinnäytetyössä käytettäviä menetelmiä, kuten aineiston analyysiä. Tulokset esitetään luvussa viisi, ja lopuksi keskitytään johtopäätöksiin sekä pohdintaan. Viimeisenä esitetään suosituksia kotihoidon palveluiden laadunvalvonnan kehittämistyötä ajatellen.
Asiasanat: Kotihoito, laatu, laadun kehittäminen This thesis is a development project aimed at the city of Vantaa, elderly, and disabled services. The purpose of the thesis was to develop tools related to the quality control of home care, for example, various control forms, operating instructions to ensure quality, and instructions for staff. As a background for the development project, a mapping review of quality control related to home care was conducted based on literature, scientific articles, and research. The material for the thesis was produced in a separate workshop. The workshop was conducted with Vantaa's home care staff in February 2022. The workshop discussed the current state of Vantaa's home care quality control with the support of various theme questions. The content of the workshop discussion served as the material for the thesis.
The goal of the development work was to develop quality in Vantaa's home care in such a way that it supports the strategy of the city of Vantaa, meanwhile producing expertise and a vision of quality and its goals. Based on the results obtained from the thesis, it is intended to continue the development of the quality control of home care in Vantaa. The purpose is to expand the model of quality control and also to cover external quality control, i.e., home care as purchased services, not only Vantaa's internal operations.
In the theory part of the thesis, chapter two contains home care and the laws and regulations governing it. In the third chapter, the general focus is on what quality means in social and health services, especially in home care, and we go over quality control and control practices. Chapter three also contains examples of international quality control models. Chapter four describes the methods used in the thesis, such as the analysis of the material. The results are presented in chapter five, and finally, we focus on conclusions and reflection. Finally, recommendations are presented with a view to the development project of quality control of home care.
Keywords: Home care, quality, quality development
Kehittämistyön tavoitteena oli laatutyön kehittäminen Vantaan omassa kotihoidossa siten, että se tukee Vantaan organisaation strategisia tavoitteita tuottaen samalla yhteistä osaamista sekä näkemystä laatutyöstä ja sen tavoitteista. Opinnäytetyöstä saatujen tulosten pohjalta on tarkoitus jatkaa Vantaan kotihoidon laadunvalvontatyön kehittämistä. Tarkoitus on laajentaa laadunvalvontatyön mallia koskemaan myös ulkoista laadunvalvontaa, eli ostopalveluina toteutuvaa kotihoitoa, ei pelkästään Vantaan omaa sisäistä toimintaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa, luvussa kaksi, käsitellään kotihoitoa ja sitä ohjaavia lakeja ja asetuksia. Kolmannessa luvussa keskitytään yleisesti siihen, mitä laatu tarkoittaa sosiaali- ja terveyspalveluissa, erityisesti kotihoidossa, sekä käydään läpi laadunvalvontaa sekä valvontakäytänteitä. Luvussa kolme on myös esimerkkejä kansainvälisistä laadunvalvontamalleista. Luvussa neljä kuvataan opinnäytetyössä käytettäviä menetelmiä, kuten aineiston analyysiä. Tulokset esitetään luvussa viisi, ja lopuksi keskitytään johtopäätöksiin sekä pohdintaan. Viimeisenä esitetään suosituksia kotihoidon palveluiden laadunvalvonnan kehittämistyötä ajatellen.
Asiasanat: Kotihoito, laatu, laadun kehittäminen
The goal of the development work was to develop quality in Vantaa's home care in such a way that it supports the strategy of the city of Vantaa, meanwhile producing expertise and a vision of quality and its goals. Based on the results obtained from the thesis, it is intended to continue the development of the quality control of home care in Vantaa. The purpose is to expand the model of quality control and also to cover external quality control, i.e., home care as purchased services, not only Vantaa's internal operations.
In the theory part of the thesis, chapter two contains home care and the laws and regulations governing it. In the third chapter, the general focus is on what quality means in social and health services, especially in home care, and we go over quality control and control practices. Chapter three also contains examples of international quality control models. Chapter four describes the methods used in the thesis, such as the analysis of the material. The results are presented in chapter five, and finally, we focus on conclusions and reflection. Finally, recommendations are presented with a view to the development project of quality control of home care.
Keywords: Home care, quality, quality development