Hakijakokemus työnhakuprosessissa
Paavolainen, Pekka (2022)
Paavolainen, Pekka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121830763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121830763
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Neljä Astetta Oy, joka on sosiaalialan yritys. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sähköisen kyselytutkimuksen avulla, minkälaisena Neljän Asteen rekrytointiprosessi nähdään hakijan asemasta. Opinnäytetyön tavoitteena on lisäksi kehittää Neljän Asteen työnantajabrändistrategiaan.
Tietoperustassa käsitellään rekrytointiprosessia, hakijakokemusta ja sähköistä kyselytutkimusta. Rekrytointiprosessi avataan vaiheittain, hakijakokemusta käsitellään niin hakijan kuin asiakkaankin näkökulmasta ja sähköinen kyselytutkimus esitellään tutkimusmenetelmänä.
Opinnäytetyössä tehtiin sähköinen kyselytutkimus Neljän Asteen henkilöstölle, jonka avulla selvitettiin työntekijöiden kokemuksia heidän rekrytointiprosesseistaan. Rekrytointiprosessi koettiin toimivana kokonaisuutena ja sen eri vaiheet saivat enimmäkseen kiitosta vastaajilta lukuun ottamatta perehdytystä. Rekrytointiprosessi on jättänyt positiivisemman mielikuvan yrityksestä viimeisimpinä vuosina rekrytoitujen parissa edellisiin vuosiin verrattuna.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Neljän Asteen rekrytointiprosessi nähdään kokonaisuutena varsin laadukkaana. Tärkeimpänä kehitettävänä osa-alueena nousi perehdytys, johon toivottiin lisää resursseja. Myös rekrytointiprosessin aikataulujen ja vaiheiden tiedottamisessa on hieman kehitettävää, mutta sekin nähtiin vastaajien enemmistön mielestä laadukkaana.
Tietoperustassa käsitellään rekrytointiprosessia, hakijakokemusta ja sähköistä kyselytutkimusta. Rekrytointiprosessi avataan vaiheittain, hakijakokemusta käsitellään niin hakijan kuin asiakkaankin näkökulmasta ja sähköinen kyselytutkimus esitellään tutkimusmenetelmänä.
Opinnäytetyössä tehtiin sähköinen kyselytutkimus Neljän Asteen henkilöstölle, jonka avulla selvitettiin työntekijöiden kokemuksia heidän rekrytointiprosesseistaan. Rekrytointiprosessi koettiin toimivana kokonaisuutena ja sen eri vaiheet saivat enimmäkseen kiitosta vastaajilta lukuun ottamatta perehdytystä. Rekrytointiprosessi on jättänyt positiivisemman mielikuvan yrityksestä viimeisimpinä vuosina rekrytoitujen parissa edellisiin vuosiin verrattuna.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Neljän Asteen rekrytointiprosessi nähdään kokonaisuutena varsin laadukkaana. Tärkeimpänä kehitettävänä osa-alueena nousi perehdytys, johon toivottiin lisää resursseja. Myös rekrytointiprosessin aikataulujen ja vaiheiden tiedottamisessa on hieman kehitettävää, mutta sekin nähtiin vastaajien enemmistön mielestä laadukkaana.