Matkalla kirjanpidon ammattilaiseksi
Turunen, Lotta (2022)
Turunen, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930799
Tiivistelmä
Päiväkirjaopinnäytetyön tavoitteena oli seurata omaa työskentelyä ja kehitystä tulevana kirjanpidonammattilaisena. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää toimintamalleja ja tapoja, jotka tulisivat tukemaan tulevaa uutta työnkuvaa vastuun sekä tehtävien lisääntyessä. Toimeksiantajalle tavoitteena oli löytää tapa perehtyä työntekijän suoriutumis- ja perehdytysprosessiin uusien työtehtävien parissa. Tämä opinnäytetyö on toteutettu päiväkirjamuotoisesti.
Raportointi tapahtui 9.9–25.11 aikavälillä. Työn tarkoituksena oli seurata syvemmin omaa tekemistä ja analysoida viikoittain valittua työhön liittyvää teemaa. Viikkoanalyysien teemat valikoituivat kymmenen viikon aikana työssä ilmenneiden osa-alueiden mukaan. Teemat olivat: motivaatio, vuorovaikutustaidot, ajanhallinta, jatkuva oppiminen, uni ja lepo, etätyöt, digitaalinen maailma, osaaminen, rutiinit ja tavat sekä reflektio. Opinnäytetyössä hyödynnettiin ammattikirjallisuutta.
Oman työskentelemisen analysoinnin kautta nousi esille tärkeitä työskentelyyn liittyviä tapoja, joita muokkaamalla oma jaksaminen ja työnteko tehostuisivat. Olen vähentänyt teknologian käyttöä iltaisin ja etätyöskennellessä pidän riittävästi taukoja. Näiden ohella viikoilla löytyi toimintamalleja, joita vastuun kasvaessa kannattaa minun työntekijänä hyödyntää. Työkuvan kasvaessa korostuu ajankäyttö, teknologian hyödyntäminen ja etätyön tekemisen tavat. Löytyneitä ratkaisuja ja toimintamalleja voivat muut työympäristössä olevat hyödyntää. Uusien tehtävien tukemiseksi toimeksiantajalle kehitysehdotuksena nousi esille reflektiopäiväkirja. Päiväkirjan avulla voidaan hyödyntää uusien asioiden oppimista ja kannustaa osaamisen kehittymistä. Reflektiopäiväkirjan hyödyntäminen sopisi erityisesti uusille työntekijöille.
Raportointi tapahtui 9.9–25.11 aikavälillä. Työn tarkoituksena oli seurata syvemmin omaa tekemistä ja analysoida viikoittain valittua työhön liittyvää teemaa. Viikkoanalyysien teemat valikoituivat kymmenen viikon aikana työssä ilmenneiden osa-alueiden mukaan. Teemat olivat: motivaatio, vuorovaikutustaidot, ajanhallinta, jatkuva oppiminen, uni ja lepo, etätyöt, digitaalinen maailma, osaaminen, rutiinit ja tavat sekä reflektio. Opinnäytetyössä hyödynnettiin ammattikirjallisuutta.
Oman työskentelemisen analysoinnin kautta nousi esille tärkeitä työskentelyyn liittyviä tapoja, joita muokkaamalla oma jaksaminen ja työnteko tehostuisivat. Olen vähentänyt teknologian käyttöä iltaisin ja etätyöskennellessä pidän riittävästi taukoja. Näiden ohella viikoilla löytyi toimintamalleja, joita vastuun kasvaessa kannattaa minun työntekijänä hyödyntää. Työkuvan kasvaessa korostuu ajankäyttö, teknologian hyödyntäminen ja etätyön tekemisen tavat. Löytyneitä ratkaisuja ja toimintamalleja voivat muut työympäristössä olevat hyödyntää. Uusien tehtävien tukemiseksi toimeksiantajalle kehitysehdotuksena nousi esille reflektiopäiväkirja. Päiväkirjan avulla voidaan hyödyntää uusien asioiden oppimista ja kannustaa osaamisen kehittymistä. Reflektiopäiväkirjan hyödyntäminen sopisi erityisesti uusille työntekijöille.