Matkailuyrityksen vastuullisuusviestintä eri asiakasryhmille : GreenStar Hotels Oy
Musikka, Sonja (2022)
Musikka, Sonja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630489
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä GreenStar Hotels Oy matkailuyrityksen kanssa. Työn tavoitteena oli selvittää, miten yrityksen vastuullisuusviestintää voidaan kehittää eri asiakasryhmille. Työssä pyrittiin saamaan konkreettisia kehitysideoita viestinnän kehittämiseksi, joita yritys voi hyödyntää vastuullisuusviestinnässään.
Työn teoriaosuus koostui vastuullisen matkailun määrittelystä ja sen käsitteistä sekä asiakasviestinnän ja vastuullisuusviestinnän käsittelystä. Työn teoriaan kuului myös matkailuyrityksen vastuullisuusviestinnän ja vastuullisuustoimien esittäminen.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena GreenStar Hotel Lahden asiakkaille. Asiakaskyselyn tutkimusjoukkona olivat GreenStar hotellin kolme eri asiakasryhmää: työmatkailijat, vapaa-ajan matkailijat ja ryhmät. Tutkimuskysymykset selvittivät GreenStar hotellin vastuullisen toiminnan ja vastuullisuusviestinnän vaikutuksia asiakkaiden ostopäätöksiin. Tutkimuskyselystä saaduista vastauksista muodostettiin vastuullisuusviestintään kehitysideoita tietopohjaa apuna käyttäen matkailuyrityksen vastuullisuusviestinnän kehittämiseksi.
Työn tuloksena oli hyödyllisiä vastuullisuusviestintää kehittäviä ideoita ja jatkotoimenpide-ehdotuksia matkailuyritykselle. Lopuksi arvioitiin kehitysideoiden toteuttamiskelpoisuutta. GreenStar-hotellit voivat toteuttaa työstä saatuja tuloksia ja kehitysideoita vastuullisuusviestinnässään. Thesis was made in collaboration with the company GreenStar Hotels Oy. The purpose was to find out how to improve the company’s responsibility communications to its different customer segments. Thesis was meant to develop useful ideas to enhance responsible and engaging customer communication, which GreenStar can implement into their business model.
The knowledge base explains the theory and concepts of responsible tourism, customer communications and responsibility communications. This includes the company’s situation and evaluates current actions and communication methods.
Thesis is quantitative and qualitative research that is carried out by a survey targeted for the selected customer groups of GreenStar Hotel: business travelers, leisure travelers and group travelers. The study aimed to find out what the customers think about the company’s responsibility communications and how they would improve it. The development ideas gathered from the survey results are presented and highlighted at the end.
This work was meant to provide useful ideas for developing responsibility communications. The feasibility of the ideas was evaluated at the end of the thesis and presented accordingly. GreenStar hotel can implement these development ideas in their responsibility communications.
Työn teoriaosuus koostui vastuullisen matkailun määrittelystä ja sen käsitteistä sekä asiakasviestinnän ja vastuullisuusviestinnän käsittelystä. Työn teoriaan kuului myös matkailuyrityksen vastuullisuusviestinnän ja vastuullisuustoimien esittäminen.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena GreenStar Hotel Lahden asiakkaille. Asiakaskyselyn tutkimusjoukkona olivat GreenStar hotellin kolme eri asiakasryhmää: työmatkailijat, vapaa-ajan matkailijat ja ryhmät. Tutkimuskysymykset selvittivät GreenStar hotellin vastuullisen toiminnan ja vastuullisuusviestinnän vaikutuksia asiakkaiden ostopäätöksiin. Tutkimuskyselystä saaduista vastauksista muodostettiin vastuullisuusviestintään kehitysideoita tietopohjaa apuna käyttäen matkailuyrityksen vastuullisuusviestinnän kehittämiseksi.
Työn tuloksena oli hyödyllisiä vastuullisuusviestintää kehittäviä ideoita ja jatkotoimenpide-ehdotuksia matkailuyritykselle. Lopuksi arvioitiin kehitysideoiden toteuttamiskelpoisuutta. GreenStar-hotellit voivat toteuttaa työstä saatuja tuloksia ja kehitysideoita vastuullisuusviestinnässään.
The knowledge base explains the theory and concepts of responsible tourism, customer communications and responsibility communications. This includes the company’s situation and evaluates current actions and communication methods.
Thesis is quantitative and qualitative research that is carried out by a survey targeted for the selected customer groups of GreenStar Hotel: business travelers, leisure travelers and group travelers. The study aimed to find out what the customers think about the company’s responsibility communications and how they would improve it. The development ideas gathered from the survey results are presented and highlighted at the end.
This work was meant to provide useful ideas for developing responsibility communications. The feasibility of the ideas was evaluated at the end of the thesis and presented accordingly. GreenStar hotel can implement these development ideas in their responsibility communications.