Ruuan verkkokaupan keräilyn kannattavuus: Case: K-Supermarket Vuokatti
Korhonen, Jussi (2022)
Korhonen, Jussi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930830
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajalle K-Supermarket Vuokatille, onko heidän verkkokauppansa keräily ollut kannattavaa ja kriittinen piste, jolloin verkkokaupan keräily kääntyy kannattavaksi. Lisäksi tavoitteena oli antaa työkaluja keräilijöiden työvuorojen suunnitteluun. Opinnäytetyö rajattiin käsittelemään pelkästään keräilystä saatuja tuottoja ja keräilystä aiheutuneita kustannuksia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu verkkokaupan, ruuan verkkokaupan ja kannattavuuden määritelmistä. Verkkokauppaan ja ruuan verkkokauppaan liittyen käsitellään nykyhetken trendejä, tulevaisuutta ja keräilyprosessia. Kannattavuuden osalta käsitellään kannattavuuden mittareita ja keinoja kannattavuuden parantamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tutkimusmuotona oli case- tutkimus. Ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin havainnointia verkkokaupan keräilystä. Toisessa vaiheessa suoritettiin verkkokauppakeräilijän haastattelu koskien tilausten pakkaamista ja varastointia. Kolmannessa ja viimeisessä vaiheessa selvitettiin Keskon tietokannasta keräilyvaiheen tietoja. Kaikkia kolmesta vaiheesta saatuja tietoja hyödyntäen laskettiin ruuan verkkokaupan keräilystä saadut tuotot ja aiheutuneet kustannukset.
Tutkimustulosten perusteella ruuan verkkokauppa K-Supermarket Vuokatissa on lievästi kannattavaa. Myös kriittinen piste saatiin selvitettyä. Toimeksiantaja sai tästä opinnäytetyöstä tietoa heidän verkkokauppansa keräilyn tehokkuudesta, voiden todeta sen olevan hyvä. Keräilyn tehokkuutta voisi olla mahdollista parantaa hieman keräilyn algoritmin muokkaamisella ja saapuneen kuorman nopeammalla hyllyttämisellä. Jatkotutkimuksia voisi tehdä edellä mainittujen asioiden korjaamisen jälkeen tai ottamalla tutkimuksessa huomioon myös verkkokaupan kautta myytyjen tuotteiden katteen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu verkkokaupan, ruuan verkkokaupan ja kannattavuuden määritelmistä. Verkkokauppaan ja ruuan verkkokauppaan liittyen käsitellään nykyhetken trendejä, tulevaisuutta ja keräilyprosessia. Kannattavuuden osalta käsitellään kannattavuuden mittareita ja keinoja kannattavuuden parantamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tutkimusmuotona oli case- tutkimus. Ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin havainnointia verkkokaupan keräilystä. Toisessa vaiheessa suoritettiin verkkokauppakeräilijän haastattelu koskien tilausten pakkaamista ja varastointia. Kolmannessa ja viimeisessä vaiheessa selvitettiin Keskon tietokannasta keräilyvaiheen tietoja. Kaikkia kolmesta vaiheesta saatuja tietoja hyödyntäen laskettiin ruuan verkkokaupan keräilystä saadut tuotot ja aiheutuneet kustannukset.
Tutkimustulosten perusteella ruuan verkkokauppa K-Supermarket Vuokatissa on lievästi kannattavaa. Myös kriittinen piste saatiin selvitettyä. Toimeksiantaja sai tästä opinnäytetyöstä tietoa heidän verkkokauppansa keräilyn tehokkuudesta, voiden todeta sen olevan hyvä. Keräilyn tehokkuutta voisi olla mahdollista parantaa hieman keräilyn algoritmin muokkaamisella ja saapuneen kuorman nopeammalla hyllyttämisellä. Jatkotutkimuksia voisi tehdä edellä mainittujen asioiden korjaamisen jälkeen tai ottamalla tutkimuksessa huomioon myös verkkokaupan kautta myytyjen tuotteiden katteen.