Markkinointisuunnitelma maalikaupan uudelle verkkokaupalle
Härkönen, Eemeli (2022)
Härkönen, Eemeli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930884
Tiivistelmä
Opinnäytetyö ”Markkinointisuunnitelma maalikaupan uudelle verkkokaupalle” toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan Maalikauppa Väritupa Oy:n kanssa ja sen tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma yrityksen uudelle verkkokaupalle. Markkinointisuunnitelma pohjautuu Kotlerin ja Kellerin esittämään malliin, jossa markkinointisuunnitelma koostuu viidestä eri osasta, jotka ovat tiivistelmä, tilanneanalyysi, markkinointistrategia, markkinointibudjetti ja seuranta. Tarkoituksena oli vastata tutkimuskysymykseen: Miten Maalikauppa Väritupa Oy:n uuden verkkokaupan markkinointi kannattaa toteuttaa?
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jota voidaan pitää yhtenä laadullisen tutkimusmenetelmän alalajeista. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia ja benchmarkkausta. Näiden menetelmien lisäksi tutkimusta tehtiin tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa ja siinä hyödynnettiin keskusteluja kohdeyrityksen toimitusjohtajan kanssa. Opinnäytetyön tutkimusaineisto koostui lähinnä sekundaarisestä datasta, jota analysoitiin teoriaohjaavan sisältöanalyysin keinoin.
Opinnäytetyössä pohdittiin, miten Kotlerin ja Kellerin markkinointisuunnitelmamallia onnistuttiin hyödyntämään kohdeyrityksen markkinoinnin suunnittelussa ja mitä jatkotutkimuksen mahdollisuuksia se esimerkiksi tarjoaa. Myös kirjoittajan omaa oppimista ja kehitystä kirjoitusprosessin aikana arvioitiin lopussa realistisesti ja kriittisesti. Opinnäytetyön tuloksena oli onnistunut markkinointisuunnitelma, joka tukee toimeksiantajan uutta liiketoimintamuotoa. Opinnäytetyö täytti toimeksiantajan vaatimukset. Tutkimuksesta on hyötyä esimerkiksi yrityksille, jotka suunnittelevat verkkokaupan perustamista kivijalkaliikkeensä tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jota voidaan pitää yhtenä laadullisen tutkimusmenetelmän alalajeista. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia ja benchmarkkausta. Näiden menetelmien lisäksi tutkimusta tehtiin tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa ja siinä hyödynnettiin keskusteluja kohdeyrityksen toimitusjohtajan kanssa. Opinnäytetyön tutkimusaineisto koostui lähinnä sekundaarisestä datasta, jota analysoitiin teoriaohjaavan sisältöanalyysin keinoin.
Opinnäytetyössä pohdittiin, miten Kotlerin ja Kellerin markkinointisuunnitelmamallia onnistuttiin hyödyntämään kohdeyrityksen markkinoinnin suunnittelussa ja mitä jatkotutkimuksen mahdollisuuksia se esimerkiksi tarjoaa. Myös kirjoittajan omaa oppimista ja kehitystä kirjoitusprosessin aikana arvioitiin lopussa realistisesti ja kriittisesti. Opinnäytetyön tuloksena oli onnistunut markkinointisuunnitelma, joka tukee toimeksiantajan uutta liiketoimintamuotoa. Opinnäytetyö täytti toimeksiantajan vaatimukset. Tutkimuksesta on hyötyä esimerkiksi yrityksille, jotka suunnittelevat verkkokaupan perustamista kivijalkaliikkeensä tueksi.