Henkilökunnan osaamisen kehittäminen uuden ravintolakonseptin ylösnostossa
Hyvärinen, Tittamari (2022)
Hyvärinen, Tittamari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930875
Tiivistelmä
Osaamisen kehittämisestä on tullut nykypäivänä merkittävä osa yritystoimintaa. Työntekijät hakevat yhä useammin työpaikkaa, jossa pääsevät luomaan urapolkuaan haluamaansa suuntaan. Työssä kehittymisen mahdollistaminen ja työntekijälähtöisyys ovat yritykselle suuria kilpailuetuja, kun taistelu hyvistä työntekijöistä kasvaa. Osaamisen kehittämisen edellytys on toimiva työyhteisön sisäinen viestintä, sillä sen avulla osaamista voidaan kohdistaa tehokkaasti oikeaan paikkaan tulevaisuuslähtöisesti.
Sisäisen viestinnän ollessa hyvällä pohjalla, se heijastuu myös yrityksen ulkoiseen viestintään ja suoraan organisaation menestymiseen.
Opinnäytetyössä kehitettiin työntekijöiden osaamista ja työyhteisön sisäistä viestintää uuden ravintolakonseptin ylösnoston yhteydessä. Kehitystyö aloitettiin noin kuukausi ennen avaamista ja se jatkui puoli vuotta avaamisen jälkeen. Opinnäytetyö sisälsi kaksi osaamistutkimusta koko ravintolan salin henkilöstölle, kolme kehityskeskustelukertaa kahdelle henkilölle, perehdytysoppaan laatimisen, sekä arjen tekemisen puolen vuoden ajan. Kehittämiskohteita työstettiin tutkimusten välillä tutkimuksen ensimmäisen osan vastausten perusteella.
Aiheen ajankohtaisuus ja tarve olivat selkeitä, sillä ravintola ja hotelli sen ympärillä oli korona-aikana remontoitu täysin. Hotelli oli suljettuna pitkään ja vanhaa henkilökuntaa oli karsiutunut. Noin puolet työntekijöistä olivat avaamisen hetkellä uusia, mutta myös talossa kauemmin olleet olivat uuden äärellä. Kestävän osaamisen kehittämisen ja avoimen viestimisen kulttuurin kehittämiselle oli hyvät edellytykset, kun vanhoja toimintatapoja hävisi vanhan ravintolan mukana.
Sisäisen viestinnän ollessa hyvällä pohjalla, se heijastuu myös yrityksen ulkoiseen viestintään ja suoraan organisaation menestymiseen.
Opinnäytetyössä kehitettiin työntekijöiden osaamista ja työyhteisön sisäistä viestintää uuden ravintolakonseptin ylösnoston yhteydessä. Kehitystyö aloitettiin noin kuukausi ennen avaamista ja se jatkui puoli vuotta avaamisen jälkeen. Opinnäytetyö sisälsi kaksi osaamistutkimusta koko ravintolan salin henkilöstölle, kolme kehityskeskustelukertaa kahdelle henkilölle, perehdytysoppaan laatimisen, sekä arjen tekemisen puolen vuoden ajan. Kehittämiskohteita työstettiin tutkimusten välillä tutkimuksen ensimmäisen osan vastausten perusteella.
Aiheen ajankohtaisuus ja tarve olivat selkeitä, sillä ravintola ja hotelli sen ympärillä oli korona-aikana remontoitu täysin. Hotelli oli suljettuna pitkään ja vanhaa henkilökuntaa oli karsiutunut. Noin puolet työntekijöistä olivat avaamisen hetkellä uusia, mutta myös talossa kauemmin olleet olivat uuden äärellä. Kestävän osaamisen kehittämisen ja avoimen viestimisen kulttuurin kehittämiselle oli hyvät edellytykset, kun vanhoja toimintatapoja hävisi vanhan ravintolan mukana.