Rekrytointistrategia sosiaalialan yritykselle
Molander, Hanna (2022)
Molander, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930938
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli muodostaa ja kehittää sosiaalialan yritykselle rekrytointistrategia ja -suunnitelma. Opinnäytetyössä muodostettiin rekrytointistrategia, -suunnitelma ja -viestintäsuunnitelma, joiden tarkoituksena oli selkeyttää yrityksessä tarvittavia resursseja ja ohjata niiden käyttöä rekrytoinnin näkökulmasta. Strategiassa huomioitiin sosiaalialan haastava resurssitilanne ja tarve resurssien priorisointiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin yrityksen strategiaa ja viestintä- ja henkilöstöstrategiaa. Kirjallisuus ja artikkelit olivat myös olennainen osa tietoperustaa. Aineistoa kerättiin havainnoimalla ja osallistavien keskustelujen avulla.
Rekrytointistrategian lähtökohtana oli työelämän tarve ja se laadittiin intensiivisellä aikataululla työryhmässä, jota veti yrityksen rekrytointiasiantuntija. Rekrytointiasiantuntija vastasi kokonaisuudessaan myös rekrytointistrategiasta. Työn tuotoksena muodostuivat rekrytointistrategia, lyhyen ja pitkän aikavälin rekrytointisuunnitelmat, rekrytointiviestintäsuunnitelma, mallinnettu aidon työntekijäkokemuksen välittämisen suunnitelma sekä budjetti.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin yrityksen strategiaa ja viestintä- ja henkilöstöstrategiaa. Kirjallisuus ja artikkelit olivat myös olennainen osa tietoperustaa. Aineistoa kerättiin havainnoimalla ja osallistavien keskustelujen avulla.
Rekrytointistrategian lähtökohtana oli työelämän tarve ja se laadittiin intensiivisellä aikataululla työryhmässä, jota veti yrityksen rekrytointiasiantuntija. Rekrytointiasiantuntija vastasi kokonaisuudessaan myös rekrytointistrategiasta. Työn tuotoksena muodostuivat rekrytointistrategia, lyhyen ja pitkän aikavälin rekrytointisuunnitelmat, rekrytointiviestintäsuunnitelma, mallinnettu aidon työntekijäkokemuksen välittämisen suunnitelma sekä budjetti.