Miten sijoitustuotteita markkinoidaan digitaalisesti?: pankkien digimarkkinointi sijoitustuotteiden osalta brändin ja lainsäädännön näkökulmasta
Surakka, Mariia (2022)
Surakka, Mariia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031085
Tiivistelmä
Sijoittamisesta on tullut trendikästä myös keskivertokuluttajien keskuudessa, minkä vuoksi finanssialan yritykset ovat panostaneet sijoitustuotteidensa digimarkkinointiin, jossa hyödynnetään aktiivisesti muun muassa yrityksen verkkosivuja ja erilaisia sosiaalisen median alustoja. Sijoitustuotteiden markkinointi vaatii finanssialan yrityksiltä vahvaa brändiä ja lainsäädännön tuntemusta. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda tulkinta, minkälainen merkitys brändillä ja lainsäädännöllä on suomalaisten pankkien sijoitustuotteiden digimarkkinoinnissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin sisällönanalyysiä. Analyysin kohteena toimivat kolmen pankin verkkosivut sekä Facebook- ja LinkedIn-julkaisut kuuden kuukauden ajalta. Analyysin tasalaatuisuuden takaamiseksi tutkimusprosessissa hyödynnettiin havaintomatriisia, jonka sisältämät aihealueet analysoitiin jokaisen pankin kohdalla.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että tutkimuskohteena olleilla pankeilla on selkeät brändit, joiden mukaisesti esimerkiksi aktiivisuus sosiaalisessa mediassa ja visuaaliset elementit tuotetussa sisällössä vaihtelevat. Lainsäädäntö on otettu hyvin huomioon osana tutkittujen pankkien markkinointia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin sisällönanalyysiä. Analyysin kohteena toimivat kolmen pankin verkkosivut sekä Facebook- ja LinkedIn-julkaisut kuuden kuukauden ajalta. Analyysin tasalaatuisuuden takaamiseksi tutkimusprosessissa hyödynnettiin havaintomatriisia, jonka sisältämät aihealueet analysoitiin jokaisen pankin kohdalla.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että tutkimuskohteena olleilla pankeilla on selkeät brändit, joiden mukaisesti esimerkiksi aktiivisuus sosiaalisessa mediassa ja visuaaliset elementit tuotetussa sisällössä vaihtelevat. Lainsäädäntö on otettu hyvin huomioon osana tutkittujen pankkien markkinointia.