Konkurssiin päättyneen kahvilakonseptin toiminnan uudelleenkäynnistäminen
Nihti, Joona (2022)
Nihti, Joona
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931045
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia sitä, millaisilla toimenpiteillä konkurssin kokenut kahvilakonsepti saadaan jälleenrakennettua ja jatkamaan toimintaansa. Tutkimuksen tehtävä oli kerätä Frank & Vekka Oy:lle tietoa, jonka pohjalta yritys voi jatkossa arvioida, miten konkurssipesän ostamisen jälkeiset toimet ovat vaikuttaneet nykyisen kahvilayrityksen kehittymiseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin konseptia, asiakaslähtöistä ja -keskeistä liiketoimintamallia, liiketoimintaa yleisesti sekä konkurssin aiheuttamaa tapahtumaketjua.
Tutkimuksen tutkimusmenetelmä oli toiminnallinen ja siinä käytettiin laadullista haastattelumenetelmää. Opinnäytetyön tutkimusosiossa haastateltiin nykyisen kahvilan omistajia kohdentaen haastattelukysymykset nykyisen ja entisen kahvilan konseptien eroihin ja konkurssin jälkeisiin toimenpiteisiin liiketoiminnan jatkuessa uusien omistajien toimesta. Tutkimuksessa vertailtiin asiakas- ja myyntimääriä, jotka perustuivat omistajien tekemiin seurantatiedostoihin.
Tutkimuksessa selvisi useita sellaisia tekijöitä, jotka olivat edesauttamassa konkurssin kokeneen kahvilan jälleenkäynnistämistä. Tällaiset toimenpiteet olivat muutokset johtamistavassa, taloudenhallinnassa ja hinnoittelussa, valikoimassa ja markkinointitavoissa. Tutkimuksessa selvisi, että yritystoiminnan kannattavuutta pystytään karkeasti seuraamaan asiakas- ja myyntimääriä vertailemalla. Myyntimäärät eivät välttämättä anna tarkkaa kuvaa liiketoiminnan kannattavuudesta ilman tietoa yrityksen menoista. Asiakasmäärät kertoivat lähinnä yrityksen suosiosta, eivät niinkään yritystoiminnan kannattavuudesta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin konseptia, asiakaslähtöistä ja -keskeistä liiketoimintamallia, liiketoimintaa yleisesti sekä konkurssin aiheuttamaa tapahtumaketjua.
Tutkimuksen tutkimusmenetelmä oli toiminnallinen ja siinä käytettiin laadullista haastattelumenetelmää. Opinnäytetyön tutkimusosiossa haastateltiin nykyisen kahvilan omistajia kohdentaen haastattelukysymykset nykyisen ja entisen kahvilan konseptien eroihin ja konkurssin jälkeisiin toimenpiteisiin liiketoiminnan jatkuessa uusien omistajien toimesta. Tutkimuksessa vertailtiin asiakas- ja myyntimääriä, jotka perustuivat omistajien tekemiin seurantatiedostoihin.
Tutkimuksessa selvisi useita sellaisia tekijöitä, jotka olivat edesauttamassa konkurssin kokeneen kahvilan jälleenkäynnistämistä. Tällaiset toimenpiteet olivat muutokset johtamistavassa, taloudenhallinnassa ja hinnoittelussa, valikoimassa ja markkinointitavoissa. Tutkimuksessa selvisi, että yritystoiminnan kannattavuutta pystytään karkeasti seuraamaan asiakas- ja myyntimääriä vertailemalla. Myyntimäärät eivät välttämättä anna tarkkaa kuvaa liiketoiminnan kannattavuudesta ilman tietoa yrityksen menoista. Asiakasmäärät kertoivat lähinnä yrityksen suosiosta, eivät niinkään yritystoiminnan kannattavuudesta.