Opetushoitaja laajavastuisen hoitotyön toteuttajana
Haapalainen, Sami; Minkkinen, Sanna (2022)
Haapalainen, Sami
Minkkinen, Sanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931054
Tiivistelmä
Opinnäytetyö sai alkunsa havainnosta, että opetushoitajan tehtävänkuva ei näyttäytynyt selkeästi hoitohenkilökunnalle. Opinnäytetyön kohdeorganisaatiossa opetushoitajan tehtävä aloitettiin noin viisi vuotta sitten, mutta eri yksiköissä opetushoitajan työskentely oli hyvin erilaista. Vasta vuonna 2021 valmistui virallinen opetushoitajan tehtävänkuvaus, jossa on määritelty, mitä osaamista tehtävässä vaaditaan ja mitkä tehtävät opetushoitajalle kuuluvat.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, miten yksiköiden esihenkilöt ja hoitohenkilökunta näkevät opetushoitajan työskentelyn tällä hetkellä, ja miten he kehittäisivät opetushoitajan tehtäviä ja toimintaa tulevaisuudessa. Tavoitteena oli tuoda opetushoitajan tehtävänkuva näkyvämmäksi ja kehittää opetushoitajan tehtävänkuvaa palvelemaan sekä hoitohenkilökunnan tarpeita että hoitotyön esihenkilöiden tavoitteita.
Opinnäytetyö toteutettiin kolmivaiheisena tutkimuksellisena kehittämistyönä. Ensimmäisessä vaiheessa kuvattiin kirjallisuuden avulla, mitä opetushoitajuudella tarkoitetaan. Toisessa vaiheessa aineistoa kerättiin hoitohenkilökunnalta verkkokyselyn avulla ja kolmannessa vaiheessa hoitotyön esihenkilöiltä fokusryhmähaastatteluna. Aineistot analysoitiin sekä tilastollisin menetelmin että laadullisen temaattisen analysoinnin keinoin.
Opinnäytetyön tulosten perusteella opetushoitajan tehtävänkuvan tunnetuksi tekeminen sekä työn näkyvyyden lisääminen on tärkeää. Opetushoitajan tehtävän ydinkompetenssien muutokselle, ei tulosten valossa ole tarvetta, mutta selkeämpää tehtävien määrittelyä yksikkötasolla tarvitaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, miten yksiköiden esihenkilöt ja hoitohenkilökunta näkevät opetushoitajan työskentelyn tällä hetkellä, ja miten he kehittäisivät opetushoitajan tehtäviä ja toimintaa tulevaisuudessa. Tavoitteena oli tuoda opetushoitajan tehtävänkuva näkyvämmäksi ja kehittää opetushoitajan tehtävänkuvaa palvelemaan sekä hoitohenkilökunnan tarpeita että hoitotyön esihenkilöiden tavoitteita.
Opinnäytetyö toteutettiin kolmivaiheisena tutkimuksellisena kehittämistyönä. Ensimmäisessä vaiheessa kuvattiin kirjallisuuden avulla, mitä opetushoitajuudella tarkoitetaan. Toisessa vaiheessa aineistoa kerättiin hoitohenkilökunnalta verkkokyselyn avulla ja kolmannessa vaiheessa hoitotyön esihenkilöiltä fokusryhmähaastatteluna. Aineistot analysoitiin sekä tilastollisin menetelmin että laadullisen temaattisen analysoinnin keinoin.
Opinnäytetyön tulosten perusteella opetushoitajan tehtävänkuvan tunnetuksi tekeminen sekä työn näkyvyyden lisääminen on tärkeää. Opetushoitajan tehtävän ydinkompetenssien muutokselle, ei tulosten valossa ole tarvetta, mutta selkeämpää tehtävien määrittelyä yksikkötasolla tarvitaan.