Työntekijäkokemus ja työntekijäymmärryksen merkityksen korostuminen : case: Yritys X
Viljanen, Essi (2022)
Viljanen, Essi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930931
Tiivistelmä
Työelämä on murroksessa ja vauhti vain kiihtyy. Työn vaatimukset kasvavat ja työ arvotetaan eri tavalla kuin ennen. Samaan aikaan työntekijät odottavat erilaista johtamista ja tekevät rohkeammin päätöksen vaihtaa työnantajaa, jos muutosta parempaan ei ole näköpiirissä.
Opinnäytetyössä tarkastellaan työntekijäkokemusta ja tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat vaikuttavat Yritys X:n työntekijöiden työntekijäkokemukseen. Työn tavoitteena oli parantaa Yritys X:n johdon työntekijäymmärrystä ja tutkimuksessa kerätyn aineiston tuella toteuttaa kehittämishanke, jolla pyritään pitkällä aikavälillä kehittämään Yritys X:n työntekijöiden työntekijäkokemusta. Työ toteutetaan kansainvälisen yrityksen Suomessa toimivalle tytäryhtiölle, Yritys X:lle, jonka ydinliiketoimintaa on rakennustelineiden ja -muottien vuokraus ja myynti.
Opinnäytetyön viitekehys rakentuu työntekijäkokemukseen vaikuttavista tekijöistä ja työntekijäkokemuksen merkitystä pohditaan sekä työntekijän että organisaation näkökulmasta. Viitekehyksessä käsitellään myös työntekijäymmärryksen merkitystä.
Aineistoa kerättiin toteuttamalla sekä henkilöstökysely että teemahaastatteluita Yritys X:n työntekijöille. Kehittämishankkeen lopulliseen valintaan ja muotoon vaikuttivat tutkimuksen tulosten myötä ilmi tulleet työntekijöiden toiveet ja näkemykset siitä, mitä Yritys X:ssä olisi työntekijäkokemuksen kannalta tärkeintä kehittää. Kehittämishankkeeksi valikoituivat sekä työntekijäkokemus- ja toivekartoituskeskustelut, että perehdytyksen kehittäminen. Kehittämishankkeiden tärkein tehtävä oli osallistaa työntekijöitä kehitystyöhön ja parantaa heidän vaikutusmahdollisuuksiaan. Samalla tarkoituksena oli jatkaa jo tutkimuksen myötä aloitettua johdon työntekijäymmärryksen kasvattamista.
Tutkimuksissa saadun tiedon avulla oli mahdollista tunnistaa Yritys X:ssä ne asiat, jotka vaikuttavat työntekijäkokemukseen ja samalla saatiin kerättyä tietoa siitä, miten työntekijät itse toivoisivat asioita kehitettävän. Kokonaisuudessaan voitiin todeta, että Yritys X:n työntekijäkokemus rakentuu viitekehyksessä käsitellyistä työntekijäkokemuksen osa-alueista ja että työntekijäymmärryksen merkitys on korostunut. Tutkimuksen tulos noudatteli monilta osin kansainvälisten, työntekijäkokemusta käsittelevien tutkimusten tuloksia.
Opinnäytetyö täytti sille asetetut tavoitteet ja työntekijäkokemuksen kehittäminen Yritys X:ssä tulee jatkumaan myös tämän opinnäytetyön kehityshankkeen päätyttyä tutkitun ja kehityshankkeissa saadun tiedon tuella. Yritys X arvosti työn tuloksia ja siitä syystä vastaavanlainen kehityshanke tullaan toteuttamaan Yritys X:ssä kaikilla muillakin osastoilla, kun se tässä työssä koski vain operatiivista työtä tekeviä työntekijöitä.
Asiasanat: työntekijäkokemus, työntekijäymmärrys, johtaminen
Opinnäytetyössä tarkastellaan työntekijäkokemusta ja tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat vaikuttavat Yritys X:n työntekijöiden työntekijäkokemukseen. Työn tavoitteena oli parantaa Yritys X:n johdon työntekijäymmärrystä ja tutkimuksessa kerätyn aineiston tuella toteuttaa kehittämishanke, jolla pyritään pitkällä aikavälillä kehittämään Yritys X:n työntekijöiden työntekijäkokemusta. Työ toteutetaan kansainvälisen yrityksen Suomessa toimivalle tytäryhtiölle, Yritys X:lle, jonka ydinliiketoimintaa on rakennustelineiden ja -muottien vuokraus ja myynti.
Opinnäytetyön viitekehys rakentuu työntekijäkokemukseen vaikuttavista tekijöistä ja työntekijäkokemuksen merkitystä pohditaan sekä työntekijän että organisaation näkökulmasta. Viitekehyksessä käsitellään myös työntekijäymmärryksen merkitystä.
Aineistoa kerättiin toteuttamalla sekä henkilöstökysely että teemahaastatteluita Yritys X:n työntekijöille. Kehittämishankkeen lopulliseen valintaan ja muotoon vaikuttivat tutkimuksen tulosten myötä ilmi tulleet työntekijöiden toiveet ja näkemykset siitä, mitä Yritys X:ssä olisi työntekijäkokemuksen kannalta tärkeintä kehittää. Kehittämishankkeeksi valikoituivat sekä työntekijäkokemus- ja toivekartoituskeskustelut, että perehdytyksen kehittäminen. Kehittämishankkeiden tärkein tehtävä oli osallistaa työntekijöitä kehitystyöhön ja parantaa heidän vaikutusmahdollisuuksiaan. Samalla tarkoituksena oli jatkaa jo tutkimuksen myötä aloitettua johdon työntekijäymmärryksen kasvattamista.
Tutkimuksissa saadun tiedon avulla oli mahdollista tunnistaa Yritys X:ssä ne asiat, jotka vaikuttavat työntekijäkokemukseen ja samalla saatiin kerättyä tietoa siitä, miten työntekijät itse toivoisivat asioita kehitettävän. Kokonaisuudessaan voitiin todeta, että Yritys X:n työntekijäkokemus rakentuu viitekehyksessä käsitellyistä työntekijäkokemuksen osa-alueista ja että työntekijäymmärryksen merkitys on korostunut. Tutkimuksen tulos noudatteli monilta osin kansainvälisten, työntekijäkokemusta käsittelevien tutkimusten tuloksia.
Opinnäytetyö täytti sille asetetut tavoitteet ja työntekijäkokemuksen kehittäminen Yritys X:ssä tulee jatkumaan myös tämän opinnäytetyön kehityshankkeen päätyttyä tutkitun ja kehityshankkeissa saadun tiedon tuella. Yritys X arvosti työn tuloksia ja siitä syystä vastaavanlainen kehityshanke tullaan toteuttamaan Yritys X:ssä kaikilla muillakin osastoilla, kun se tässä työssä koski vain operatiivista työtä tekeviä työntekijöitä.
Asiasanat: työntekijäkokemus, työntekijäymmärrys, johtaminen