Perusverokortit voimaan vuoden alusta - vai luovutaanko kokonaan?
Ronkainen, Susanna (2022)
Ronkainen, Susanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931021
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Työ perustuu Verohallinnon tarpeeseen selvittää miten asiakkaat ymmärtävät perusverokortit ja niiden käytön ja mistä johtuu verokortteihin liittyvä huomattavan suuri yhteydenottojen määrä vuodenvaihteessa. Työn tarkoituksena oli kehittää perusverokortista ja sen käytöstä ymmärrettävämpää, helpompaa ja asiakasystävällisempää. Oikeusmuotoilun näkökulmasta tarkoituksena oli oikeudellisen asian muotoileminen selkeämmäksi ja helpommin ymmärrettäväksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli muotoilla vaihtoehtoisia, toimivampia malleja, joilla saavutetaan tarkoitus eli mahdollisimman ymmärrettävä, helppokäyttöinen ja asiakasystävällinen perusverokortti ja tapa käyttää sitä. Työ toteutettiin asiakasymmärryksen osalta yhteistyössä Verohallinnon kanssa.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisestä viitekehyksestä ja empiirisestä osasta. Teoreettinen viitekehys koostuu hyvän hallinnon periaatteiden, selkeän ja ymmärrettävän kielen teorian ja tutkimuksen, ennakonpidätyksen toimittamiseen liittyvän lainsäädännön ja Verohallinnon strategian kuvaamisesta. Oikeusmuotoilu sekä asiakasymmärrys ja asiakaskokemus ovat myös osa tietoperustaa. Empiirinen osa sisältää asiakasymmärrysselvityksen tekemisen, haastattelujen tulosten analysoinnin ja raportoinnin, kolmen prototyypin luonnin ja niiden esittelyn testiasiakkaille. Haastattelumenetelminä käytettiin puolistrukturoitua yksilö- ja ryhmähaastattelua.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin kolme erilaista prototyyppiä vaihtoehtoisiksi malleiksi nykyiselle perusverokortille ja sen käyttötavalle. Uusien mallien jalostusta ja testausta tulisi kuitenkin aina tehdä iteratiivisesti siihen saakka, että tuote tai palvelu on riittävän hyvä. Prototyyppien jatkojalostus ja testaus jäävät tämän opinnäytetyön ulkopuolelle, myöhemmin toteutettaviksi.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisestä viitekehyksestä ja empiirisestä osasta. Teoreettinen viitekehys koostuu hyvän hallinnon periaatteiden, selkeän ja ymmärrettävän kielen teorian ja tutkimuksen, ennakonpidätyksen toimittamiseen liittyvän lainsäädännön ja Verohallinnon strategian kuvaamisesta. Oikeusmuotoilu sekä asiakasymmärrys ja asiakaskokemus ovat myös osa tietoperustaa. Empiirinen osa sisältää asiakasymmärrysselvityksen tekemisen, haastattelujen tulosten analysoinnin ja raportoinnin, kolmen prototyypin luonnin ja niiden esittelyn testiasiakkaille. Haastattelumenetelminä käytettiin puolistrukturoitua yksilö- ja ryhmähaastattelua.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin kolme erilaista prototyyppiä vaihtoehtoisiksi malleiksi nykyiselle perusverokortille ja sen käyttötavalle. Uusien mallien jalostusta ja testausta tulisi kuitenkin aina tehdä iteratiivisesti siihen saakka, että tuote tai palvelu on riittävän hyvä. Prototyyppien jatkojalostus ja testaus jäävät tämän opinnäytetyön ulkopuolelle, myöhemmin toteutettaviksi.