Muotoiluajattelun hyödyntäminen Frameryn brändin kehityksessä
Saxholm, Inka (2022)
Saxholm, Inka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122131338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122131338
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin yrityksen brändin kehittämiselle olennaista tietoa ja kasvatettiin asiakasymmärrystä markkinoinnin ja brändin kehityksen tueksi. Työssä selvitettiin Frameryn brändin nykytilaa ja tuotettiin tulevaisuuden brändikehityksen tueksi kohderyhmien sekä toimintaympäristön ymmärrystä, jotta yrityksen brändi-identiteetin tulevaisuuden kehittämiseen on hyvät edellytykset. Viitekehyksenä kehittämistyössä on muotoiluajattelu, ja siihen pohjaavat kehittämismenetelmät, kuten palvelumuotoilu. Kehittämistyön prosessi etenee soveltaen muotoilun prosessimalli tuplatimanttia, jossa ensimmäisessä vaiheessa brändin nykytilaan perehdytään käytännössä sekä teoriassa ja kehittämistehtävä täsmentyy. Toisessa vaiheessa tuotetaan konkreettista tietoa brändin kehitykseen lisäämällä asiakasymmärrystä.
Menetelminä käytettiin niin laadullisia kuin määrällisiä menetelmiä. Keskeisenä menetelmänä hyödynnetiin dokumenttianalyysia, jossa hyödynnettiin olemassa olevaa tietoa kuten numeerista dataa, palautekyselyitä, asiakas- ja markkinatutkimuksia sekä analysoitiin julkisesti saatavilla olevaa tietoa verkossa kehittämiskohteeseen liittyvistä ilmiöistä, trendeistä ja heikoista signaaleista. Syvällisen ymmärryksen saavuttamiseksi hyödynnetiin laadullisena tutkimuksena yrityksen henkilöstön, sidosryhmien ja asiakkaiden haastatteluita ja havainnointia.
Kehittämistyö osoittaa, että muotoiluajattelun tutkiva ja ratkaisukeskeinen ote sopii brändin kehitystyöhön. Muotoiluprosessi antaa tilaa jäsentää ajatuksia ja tutkia kehityssuuntia, ja mahdollistaa uusien näkökulmien löytymisen. Muotoiluprosessi ottaa mukaan koko organisaation sidosryhmineen ja auttaa hahmottamaan brändin strategisen aseman ja sen mahdollisuudet sekä haasteet. Tässä kehittämistehtävässä sovellettu muotoiluprosessi tuotti viitekehyksen, jonka pohjalta yrityksen brändiä voidaan lähteä edelleen kehittämään, ja jonka pohjalta voidaan tehdä strategisia valintoja.
Menetelminä käytettiin niin laadullisia kuin määrällisiä menetelmiä. Keskeisenä menetelmänä hyödynnetiin dokumenttianalyysia, jossa hyödynnettiin olemassa olevaa tietoa kuten numeerista dataa, palautekyselyitä, asiakas- ja markkinatutkimuksia sekä analysoitiin julkisesti saatavilla olevaa tietoa verkossa kehittämiskohteeseen liittyvistä ilmiöistä, trendeistä ja heikoista signaaleista. Syvällisen ymmärryksen saavuttamiseksi hyödynnetiin laadullisena tutkimuksena yrityksen henkilöstön, sidosryhmien ja asiakkaiden haastatteluita ja havainnointia.
Kehittämistyö osoittaa, että muotoiluajattelun tutkiva ja ratkaisukeskeinen ote sopii brändin kehitystyöhön. Muotoiluprosessi antaa tilaa jäsentää ajatuksia ja tutkia kehityssuuntia, ja mahdollistaa uusien näkökulmien löytymisen. Muotoiluprosessi ottaa mukaan koko organisaation sidosryhmineen ja auttaa hahmottamaan brändin strategisen aseman ja sen mahdollisuudet sekä haasteet. Tässä kehittämistehtävässä sovellettu muotoiluprosessi tuotti viitekehyksen, jonka pohjalta yrityksen brändiä voidaan lähteä edelleen kehittämään, ja jonka pohjalta voidaan tehdä strategisia valintoja.