Golftarvikkeiden verkkokaupan markkinatutkimus aloittelevalle yritykselle
Lehti, Niko; Kettunen, Santeri (2022)
Lehti, Niko
Kettunen, Santeri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122231413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122231413
Tiivistelmä
Golf on kasvanut lajina harrastajamäärillä mitattuna viimeisten vuosien aikana voimakkaasti Suomessa. Myös verkkokaupan kokonaisarvon nousu Suomessa on tutkimusten mukaan jatkunut viimeisen vuosikymmenen aikana. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja analysoida golftarvikemarkkinoiden verkkokauppaa aloittelevan yrityksen näkökulmasta. Työn tavoitteena oli tarjota informaatiota aloittelevalle yritykselle golftarvikkeiden verkkokaupan liiketoiminta- ja kilpailuympäristöstä sekä kuluttajien asenteista golftarvikkeiden verkkokauppaa kohtaan.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui markkinatutkimuksen ominaispiirteistä, markkinatutkimuksen hyödyistä aloittelevalle yritykselle ja golfin sekä verkkokaupan trendeistä Suomessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistokeruumenetelminä käytettiin kirjoituspöytätutkimusta sekä puolistrukturoitua haastattelua. Golftarvikkeiden verkkokaupan liiketoiminta- sekä kilpailuympäristöä tutkittiin vertailemalla viittä yritystä. Lisäksi haastattelulla selvitettiin golfharrastajien asenteita golftarvikkeiden verkkokauppaa kohtaan. Tulokset analysoitiin SWOT-analyysilla aloittelevan yrityksen näkökulmasta.
Tuotevalikoimien laajuus ja tuotteiden hinnat vaihtelivat merkittävästi tarkasteltavien yritysten välillä. Verkkosivujen käytettävyys oli jokaisella yrityksellä erinomaisella tasolla. Haastatteluissa korostui hinta, yrityksen brändi sekä kivijalkaliikkeen merkitys ostopäätökseen vaikuttavina tekijöinä ostopäätöksen kannalta.
Tuloksien purku SWOT-analyysilla nosti esiin useita vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia sekä uhkia aloittelevalle yritykselle. Golfin suosion jatkuminen, kivijalkaliikkeen ja aloittelevan yrityksen resurssien merkitys, joustavat toimitus- ja palautusehdot sekä kannattava liiketoiminta suhteellisen pienellä liikevaihdolla voidaan nostaa esiin huomionarvoisina asioina aloittelevan yrityksen kannalta. Opinnäytetyö antoi perusteita sille, että aloittelevan yrityksen on mahdollista toteuttaa kannattavaa liiketoimintaa golftarvikemarkkinoiden verkkokaupalla. Suositeltavaa olisi kuitenkin toteuttaa vielä kattavampi markkinatutkimus, johon otetaan laajempi otanta kilpailijoista sekä kuluttajien mieltymyksistä.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui markkinatutkimuksen ominaispiirteistä, markkinatutkimuksen hyödyistä aloittelevalle yritykselle ja golfin sekä verkkokaupan trendeistä Suomessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistokeruumenetelminä käytettiin kirjoituspöytätutkimusta sekä puolistrukturoitua haastattelua. Golftarvikkeiden verkkokaupan liiketoiminta- sekä kilpailuympäristöä tutkittiin vertailemalla viittä yritystä. Lisäksi haastattelulla selvitettiin golfharrastajien asenteita golftarvikkeiden verkkokauppaa kohtaan. Tulokset analysoitiin SWOT-analyysilla aloittelevan yrityksen näkökulmasta.
Tuotevalikoimien laajuus ja tuotteiden hinnat vaihtelivat merkittävästi tarkasteltavien yritysten välillä. Verkkosivujen käytettävyys oli jokaisella yrityksellä erinomaisella tasolla. Haastatteluissa korostui hinta, yrityksen brändi sekä kivijalkaliikkeen merkitys ostopäätökseen vaikuttavina tekijöinä ostopäätöksen kannalta.
Tuloksien purku SWOT-analyysilla nosti esiin useita vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia sekä uhkia aloittelevalle yritykselle. Golfin suosion jatkuminen, kivijalkaliikkeen ja aloittelevan yrityksen resurssien merkitys, joustavat toimitus- ja palautusehdot sekä kannattava liiketoiminta suhteellisen pienellä liikevaihdolla voidaan nostaa esiin huomionarvoisina asioina aloittelevan yrityksen kannalta. Opinnäytetyö antoi perusteita sille, että aloittelevan yrityksen on mahdollista toteuttaa kannattavaa liiketoimintaa golftarvikemarkkinoiden verkkokaupalla. Suositeltavaa olisi kuitenkin toteuttaa vielä kattavampi markkinatutkimus, johon otetaan laajempi otanta kilpailijoista sekä kuluttajien mieltymyksistä.