Jalkapalloseuran sisäisen viestinnän kehittäminen
Vikstedt-Keltanen, Anna (2022)
Vikstedt-Keltanen, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022123031708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022123031708
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty espoolaiselle jalkapalloseuralle ja se perustuu seuran toimeksiantoon, jossa toivottiin kehitysideoita seuran sisäisen viestinnän kehittämiselle. Työn tavoitteena oli keksiä ratkaisuja, kuinka tehostaa seuran viestintää, brändin tietoisuuden kasvatusta ja kuinka saataisiin seuran tunnettuutta kasvatettua viestinnällisin keinoin. Viestinnän avulla pyritään saamaan seuratoiminnalle näkyvyyttä ja kiinnittää huomiota kohdeyleisöön. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on löytää kehitysehdotuksia kahden eri kyselyn kautta jalkapalloseuran sisäisen viestinnän kehittämiseen. Tarkoituksena on luoda lisäarvoa seuralle sekä parantaa seuratietoisuutta seuran sisäisesti ja ulkoisesti.
Opinnäytetyö on toteutettu kehittämistehtävänä. Tämä opinnäytetyön tietoperusta perustuu viestinnän ja sisäisen viestinnän teoriaan. Seuran sisäisen viestinnän strategiaan tutustutaan, kuinka tavoitteet ja suunnittelu tullaan toteuttamaan, sisäisten viestintäkanavien hallinnan toteutus sekä kuinka ongelmallisten tilanteiden hoidossa työntekijöiden rooli ja toimiminen näkyy ulospäin. Nykytila seuran sisäisessä viestinnässä kartoitetaan seuran ympäristöön ja siihen vaikuttaviin tekijöihin.
Seuran tahtotilana oli saada mahdollisimman paljon tietoa seuran jäsenien mielipiteistä seuratoiminnasta ja -viestinnästä. Kysely valikoitui tutkimusmenetelmäksi, koska jylläävän pandemian aikana jäsenten tavoitettavuus oli tällä tavalla kattava. Kyselytutkimuksessa vastausten avulla luotiin SWOT-analyysi, jonka kautta havainnoitiin ongelmia seuran sisäisessä viestinnässä. Vastausten suuren määrän avulla saatiin tarpeeksi kattava määrä valideja vastauksia, joiden avulla saatiin hyviä kehitysehdotuksia.
Keskeiset tulokset molemmissa kyselyissä olivat hyvin samankaltaiset. Sisäisen viestimisen kehittäminen, sisäisen viestinnän edistäminen sekä jäsenten näkemyksien ottaminen huomioon on tärkeä osa seuraviestinnän kehittämistä, kuten myös jäsenten sitoutuminen seuraan. Kyselyn avulla saatiin konkreettisia kehitysehdotuksia, joista seuran on helppo lähteä kehittämään viestintäänsä. Tutkimuksessa selvisi, että erilaisia koulutuksia ja tiedotteita toivottiin lisättävän sekä seuran toimihenkilöille että jäsenille. Tutkimuksen perusteella kehitysehdotuksiksi muodostui ensimmäisen kyselyn perusteella systemaattinen ja avoin viestiminen seuran sisällä, tiedottamiseen panostaminen, kotisivujen jatkuva päivitys, viestintäsuunnitelmaa olisi hyvä jalkauttaa enemmän jäsenille, seuran tulisi käyttää hyväksi sosiaalista mediaa markkinoinnissa sekä tulisi harkita maksettua mainontaa sosiaalisessa mediassa ja lopuksi jäsenten tyytyväisyyden mittaus tyytyväisyyskyselyllä vuosittain. Joukkueenjohtajakyselyn perusteella tehdyt kehitysehdotukset ovat koulutuksien lisääminen, workshop-päivien pito ja kaikkein mahdollisten materiaalien kääntäminen englanniksi kuten myös tiedotteiden lähetys. Nämä kehitysehdotukset on esitetty seuran hallitukselle ja hyväksytetty hallituksella. Opinnäytetyön lopussa on pohdittu, onko tutkimuskysymyksille saatu vastaukset ja minkälainen vaikutus ulkoisilla ja sisäisillä tekijöillä on seuraviestimiseen, jos tahtotilana on kehittyä viestijänä. The thesis was commissioned by a football club in Espoo, which requested a proposal for the development of the club's Internal communication. The goal of the work was to come up with solutions on how to enhance the club's communication. The goal of the work was to come up with solutions on how to enhance the club's communication and, brand awareness. The aim is to gain visibility for club activities and draw the attention of the target audience. The thesis offers development proposals for the internal communication of the football club based on two different surveys. The purpose is to create added value for the club and improve club awareness internally and externally.
The thesis has been implemented as a development task. This thesis data base is based on the theory of communication and internal communication. The report provides information on the company's internal communication strategy, how goals and planning are implemented, the implementation of the management of internal communication channels, and how the role and actions of employees in handling problematic situations will be seen externally. The current state of the club's internal communication is mapped to the club's environment and the factors affecting it.
The club's objective was to get as much information as possible about members' opinions about club activities and communication. The survey was selected as the research method, because during the pandemic, the reach of members was comprehensive in this way. In the survey, a SWOT analysis was created using the answers, through which problems in the club's internal communication were observed. Thanks to the large number of answers, a sufficiently comprehensive number of valid answers was obtained, with the help of which good development proposals were obtained.
The key results in both surveys were very similar. Developing internal communication, promoting internal communication, and taking members' views into account is an important part of developing club communication, as is members' commitment to the club. With the help of the survey, concrete development proposals were obtained, from which it is easy for the club to start developing its communication. The research revealed that it was hoped to increase various trainings and information for both the club's employees and members. Development proposals based on the first survey included systematic and open communication within the club, investing in information, constant updating of the website, introducing the communication plan more to the members, making use of social media for marketing and considering paid advertising on social media, and finally measuring member satisfaction an annual survey. The development proposals made based on the team leader survey included increasing trainings, holding workshop days, translating as many materials as possible into English, and sending out newsletters in English.
These development proposals have been presented to the club's board and approved. At the end of the thesis, it has been considered whether the answers to the research questions have been obtained and what kind of effect external and internal factors have on club communication, if the desire is to develop as a communicator.
Opinnäytetyö on toteutettu kehittämistehtävänä. Tämä opinnäytetyön tietoperusta perustuu viestinnän ja sisäisen viestinnän teoriaan. Seuran sisäisen viestinnän strategiaan tutustutaan, kuinka tavoitteet ja suunnittelu tullaan toteuttamaan, sisäisten viestintäkanavien hallinnan toteutus sekä kuinka ongelmallisten tilanteiden hoidossa työntekijöiden rooli ja toimiminen näkyy ulospäin. Nykytila seuran sisäisessä viestinnässä kartoitetaan seuran ympäristöön ja siihen vaikuttaviin tekijöihin.
Seuran tahtotilana oli saada mahdollisimman paljon tietoa seuran jäsenien mielipiteistä seuratoiminnasta ja -viestinnästä. Kysely valikoitui tutkimusmenetelmäksi, koska jylläävän pandemian aikana jäsenten tavoitettavuus oli tällä tavalla kattava. Kyselytutkimuksessa vastausten avulla luotiin SWOT-analyysi, jonka kautta havainnoitiin ongelmia seuran sisäisessä viestinnässä. Vastausten suuren määrän avulla saatiin tarpeeksi kattava määrä valideja vastauksia, joiden avulla saatiin hyviä kehitysehdotuksia.
Keskeiset tulokset molemmissa kyselyissä olivat hyvin samankaltaiset. Sisäisen viestimisen kehittäminen, sisäisen viestinnän edistäminen sekä jäsenten näkemyksien ottaminen huomioon on tärkeä osa seuraviestinnän kehittämistä, kuten myös jäsenten sitoutuminen seuraan. Kyselyn avulla saatiin konkreettisia kehitysehdotuksia, joista seuran on helppo lähteä kehittämään viestintäänsä. Tutkimuksessa selvisi, että erilaisia koulutuksia ja tiedotteita toivottiin lisättävän sekä seuran toimihenkilöille että jäsenille. Tutkimuksen perusteella kehitysehdotuksiksi muodostui ensimmäisen kyselyn perusteella systemaattinen ja avoin viestiminen seuran sisällä, tiedottamiseen panostaminen, kotisivujen jatkuva päivitys, viestintäsuunnitelmaa olisi hyvä jalkauttaa enemmän jäsenille, seuran tulisi käyttää hyväksi sosiaalista mediaa markkinoinnissa sekä tulisi harkita maksettua mainontaa sosiaalisessa mediassa ja lopuksi jäsenten tyytyväisyyden mittaus tyytyväisyyskyselyllä vuosittain. Joukkueenjohtajakyselyn perusteella tehdyt kehitysehdotukset ovat koulutuksien lisääminen, workshop-päivien pito ja kaikkein mahdollisten materiaalien kääntäminen englanniksi kuten myös tiedotteiden lähetys. Nämä kehitysehdotukset on esitetty seuran hallitukselle ja hyväksytetty hallituksella. Opinnäytetyön lopussa on pohdittu, onko tutkimuskysymyksille saatu vastaukset ja minkälainen vaikutus ulkoisilla ja sisäisillä tekijöillä on seuraviestimiseen, jos tahtotilana on kehittyä viestijänä.
The thesis has been implemented as a development task. This thesis data base is based on the theory of communication and internal communication. The report provides information on the company's internal communication strategy, how goals and planning are implemented, the implementation of the management of internal communication channels, and how the role and actions of employees in handling problematic situations will be seen externally. The current state of the club's internal communication is mapped to the club's environment and the factors affecting it.
The club's objective was to get as much information as possible about members' opinions about club activities and communication. The survey was selected as the research method, because during the pandemic, the reach of members was comprehensive in this way. In the survey, a SWOT analysis was created using the answers, through which problems in the club's internal communication were observed. Thanks to the large number of answers, a sufficiently comprehensive number of valid answers was obtained, with the help of which good development proposals were obtained.
The key results in both surveys were very similar. Developing internal communication, promoting internal communication, and taking members' views into account is an important part of developing club communication, as is members' commitment to the club. With the help of the survey, concrete development proposals were obtained, from which it is easy for the club to start developing its communication. The research revealed that it was hoped to increase various trainings and information for both the club's employees and members. Development proposals based on the first survey included systematic and open communication within the club, investing in information, constant updating of the website, introducing the communication plan more to the members, making use of social media for marketing and considering paid advertising on social media, and finally measuring member satisfaction an annual survey. The development proposals made based on the team leader survey included increasing trainings, holding workshop days, translating as many materials as possible into English, and sending out newsletters in English.
These development proposals have been presented to the club's board and approved. At the end of the thesis, it has been considered whether the answers to the research questions have been obtained and what kind of effect external and internal factors have on club communication, if the desire is to develop as a communicator.