Markkinointisuunnitelma Lappeenrannan Lasi- ja Peilihiomo Oy:lle
Heino, Merja (2022)
Heino, Merja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301021005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301021005
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli Lasi- ja Peilihiomo Oy:n liiketoiminnan kehittäminen. Tavoitteena oli kasvattaa toimeksiantajayrityksen liikevaihtoa sekä saavuttaa paremmin potentiaalisia asiakkaita. Konkreettisena tuotoksena opinnäytetyössä toteutettiin toimeksiantajalle markkinointisuunnitelma.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin markkinointia, markkinoinnin kilpailukeinoja, digitaalista markkinointia, markkinointisuunnitelmaa ja sitä pohjustavia lähtökohta-analyyseja. Tutkimusstrategiana oli konstruktiivinen tutkimus. Työssä käytettiin laadullisena tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua, jossa haastateltiin toimeksiantajaa. Aiemman tiedon lisäksi empiriaosuuteen kerättiin tietoa kilpailijoiden benchmarkingin avulla.
Opinnäytetyöhön sisältyy teoriaosuuden lisäksi myös varsinainen tuotos, markkinointi-suunnitelma, joka on toteutettu yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Markkinointisuunnitelmaa pohjustettiin lähtökohta-analyysien laatimisella. Markkinointisuunnitelma annetaan ainoastaan toimeksiantajan käyttöön ja on opinnäytetyön ei-julkisina liitteenä. Markkinointisuunnitelmaan koottiin yrityksen tavoitteet ja kilpailukeinot 4P-mallin mukaisesti. Tavoitteiden ja kilpailukeinojen perusteella tehtiin markkinointitoimenpide-ehdotuksia toimeksiantajalle. Ehdotukset koottiin teoriaosuudesta, lähtökohta-analyyseistä, kilpailijoiden benchmarkingista, toimeksiantajan haastattelusta sekä kirjoittajan omasta näkemyksestä. Toimeksiantaja sai opinnäytetyöstä ehdotuksia markkinoinnin toteuttamiseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin markkinointia, markkinoinnin kilpailukeinoja, digitaalista markkinointia, markkinointisuunnitelmaa ja sitä pohjustavia lähtökohta-analyyseja. Tutkimusstrategiana oli konstruktiivinen tutkimus. Työssä käytettiin laadullisena tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua, jossa haastateltiin toimeksiantajaa. Aiemman tiedon lisäksi empiriaosuuteen kerättiin tietoa kilpailijoiden benchmarkingin avulla.
Opinnäytetyöhön sisältyy teoriaosuuden lisäksi myös varsinainen tuotos, markkinointi-suunnitelma, joka on toteutettu yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Markkinointisuunnitelmaa pohjustettiin lähtökohta-analyysien laatimisella. Markkinointisuunnitelma annetaan ainoastaan toimeksiantajan käyttöön ja on opinnäytetyön ei-julkisina liitteenä. Markkinointisuunnitelmaan koottiin yrityksen tavoitteet ja kilpailukeinot 4P-mallin mukaisesti. Tavoitteiden ja kilpailukeinojen perusteella tehtiin markkinointitoimenpide-ehdotuksia toimeksiantajalle. Ehdotukset koottiin teoriaosuudesta, lähtökohta-analyyseistä, kilpailijoiden benchmarkingista, toimeksiantajan haastattelusta sekä kirjoittajan omasta näkemyksestä. Toimeksiantaja sai opinnäytetyöstä ehdotuksia markkinoinnin toteuttamiseen.