Keskuslaskimokatetriperäisten infektioiden ennaltaehkäisy lapsipotilailla : opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille
Alanenpää, Riina; Kantola, Alisa (2023)
Alanenpää, Riina
Kantola, Alisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301091105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301091105
Tiivistelmä
Keskuslaskimokatetri on ihon läpäisevä ohut, noin 50 cm pitkä silikonista tai polyuretaanista valmistettu letku, jonka avulla voidaan toteuttaa neste- ja lääkehoitoa, parenteraalista ravitsemusta sekä ottaa verinäytteitä. Keskuslaskimokatetria käytetään pitkäaikaissairailla potilailla, jotka tarvitsevat pitkäaikaista injektioreittiä suoraan verenkiertoon. Käyttöindikaatioita ovat myös pistospelko tai tilanne, jossa ääreislaskimon kanylointi ei onnistu.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo LAB-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille keskuslaskimokatetrin aseptisesta käsittelystä lääkettä annettaessa. Opinnäytetyö tehtiin LAB-ammattikorkeakoulun lasten, nuorten ja perheiden hoitotyön opetuksen oppimateriaaliksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista lasten keskuslaskimokatetriperäisten infektioiden ennaltaehkäisyssä ja tätä kautta lisätä myös potilasturvallisuutta käytännön työssä.
Opinnäytetyön aineisto hankittiin kirjallisuudesta sekä näyttöön perustuvasta tutkitusta tiedosta. Menetelmänä käytettiin toiminnallista opinnäytetyötä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi LAB-ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyöstä syntyi opetusvideo, jossa käsiteltiin lapsipotilaan keskuslaskimokatetrin aseptinen käsittely lääkehoitoa toteuttaessa sekä katetrin juuren infektiomerkkien tunnistaminen ja tarkastelu. Opetusvideosta kerättiin palautetta LAB-ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoilta käyttäen Google Forms -kyselynhallintaohjelmistoa. Saatujen palautteiden perusteella kehitettiin opetusvideon jatkokehittämisideoita. A central vascular catheter is a 50 cm long tube that doctors place in a large vein to give fluids, blood, or medications or to take blood examples. The central vascular catheter is used in long-term sick patients who need a long-term injection route directly into the bloodstream. Indications for use are also the fear of injections or a situation where cannulation of a peripheral vein is not possible.
The purpose of the thesis was to produce an educational video to nursing students at LAB University of Applied Sciences. The thesis was made as learning material for the course of care work for children and families. The aim of the thesis was to further competence of nursing students of preventing central vascular catheter-associated infections and consequently improve patient safety at practical work.
The material of the thesis was obtained from literature and from evidence-based scientific fact. Used method was practice-based thesis. Client of the thesis was LAB University of Applied Sciences.
An educational video was created from the thesis. The video contained aseptic use of the central vascular catheter when giving medication, and recognition and inspection of signs of infection at catheter root. The feedback was collected from nursing students at LAB University of Applied Sciences using Google Forms software. The material was compiled from the received feedback and it was used to develop the educational video.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo LAB-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille keskuslaskimokatetrin aseptisesta käsittelystä lääkettä annettaessa. Opinnäytetyö tehtiin LAB-ammattikorkeakoulun lasten, nuorten ja perheiden hoitotyön opetuksen oppimateriaaliksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista lasten keskuslaskimokatetriperäisten infektioiden ennaltaehkäisyssä ja tätä kautta lisätä myös potilasturvallisuutta käytännön työssä.
Opinnäytetyön aineisto hankittiin kirjallisuudesta sekä näyttöön perustuvasta tutkitusta tiedosta. Menetelmänä käytettiin toiminnallista opinnäytetyötä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi LAB-ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyöstä syntyi opetusvideo, jossa käsiteltiin lapsipotilaan keskuslaskimokatetrin aseptinen käsittely lääkehoitoa toteuttaessa sekä katetrin juuren infektiomerkkien tunnistaminen ja tarkastelu. Opetusvideosta kerättiin palautetta LAB-ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoilta käyttäen Google Forms -kyselynhallintaohjelmistoa. Saatujen palautteiden perusteella kehitettiin opetusvideon jatkokehittämisideoita.
The purpose of the thesis was to produce an educational video to nursing students at LAB University of Applied Sciences. The thesis was made as learning material for the course of care work for children and families. The aim of the thesis was to further competence of nursing students of preventing central vascular catheter-associated infections and consequently improve patient safety at practical work.
The material of the thesis was obtained from literature and from evidence-based scientific fact. Used method was practice-based thesis. Client of the thesis was LAB University of Applied Sciences.
An educational video was created from the thesis. The video contained aseptic use of the central vascular catheter when giving medication, and recognition and inspection of signs of infection at catheter root. The feedback was collected from nursing students at LAB University of Applied Sciences using Google Forms software. The material was compiled from the received feedback and it was used to develop the educational video.