Videopelin toiminnallisten hahmojen ja aseiden visuaalinen konseptisuunnittelu
Pietarinen, Milla (2022)
Pietarinen, Milla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301111198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301111198
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee videopelihahmojen ja -aseiden visuaalista suunnittelua niille ennalta määrättyjen toimintaohjeistusten pohjalta. Hahmojen ja aseiden pelattavuus asettaa suunnittelulle tiettyjä kriteerejä, joita opinnäytetyössä pyritään selvittämään. Opinnäytetyössä tutkitaan asiakaslähtöisen suunnittelun merkitystä onnistuneen pelikokemuksen kannalta. Lisäksi työssä nostetaan esille ristiriitaisia teemoja, kuten videopelien tapaa kuvata väkivaltaa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kirjallisuus ja verkkolähteistä. Käytännön työvaiheissa tehdyt valinnat perustuvat pelialan ammattilaisten käyttämiin menetelmiin. Suunnitteluprosessissa on hyödynnetty pelialan kirjallisuutta. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena toteutettiin harjoitus, jossa suunniteltiin kaksi pelattavaa hahmoa ja asetta, joiden suunnitteluprosessi raportoitiin. Hahmoille ja aseille luotiin suunnitelmia niiden pelinsisäisistä toiminnoista, kuten kyvyistä, joiden visuaalisista efekteistä luotiin konseptikuvitusta.
Opinnäytetyössä pohditaan ja etsitään ratkaisuja suunnitteluprosessin aikana ilmenneisiin ongelmiin. Käytettyjä menetelmiä arvioidaan työvaiheiden aikana, jonka lisäksi suunnitteluprosessin onnistumista pohditaan reflektiivisesti.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kirjallisuus ja verkkolähteistä. Käytännön työvaiheissa tehdyt valinnat perustuvat pelialan ammattilaisten käyttämiin menetelmiin. Suunnitteluprosessissa on hyödynnetty pelialan kirjallisuutta. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena toteutettiin harjoitus, jossa suunniteltiin kaksi pelattavaa hahmoa ja asetta, joiden suunnitteluprosessi raportoitiin. Hahmoille ja aseille luotiin suunnitelmia niiden pelinsisäisistä toiminnoista, kuten kyvyistä, joiden visuaalisista efekteistä luotiin konseptikuvitusta.
Opinnäytetyössä pohditaan ja etsitään ratkaisuja suunnitteluprosessin aikana ilmenneisiin ongelmiin. Käytettyjä menetelmiä arvioidaan työvaiheiden aikana, jonka lisäksi suunnitteluprosessin onnistumista pohditaan reflektiivisesti.