COVID-19-pandemian vaikutukset KerhisGym-kuntosalin myyntiin ja markkinointiin
Sadeharju, Annika (2022)
Sadeharju, Annika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301111186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301111186
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli osoittaa, millaisia vaikutuksia COVID-19-pandemialla oli KerhisGym-kuntosalin myyntiin ja markkinointiin. Opinnäytetyössä esitettiin, kuinka yritys voidaan uudelleenbrändätä kriisitilanteessa ja miten yritykselle voidaan rakentaa uusi markkinointistrategia muuttuneessa markkinaympäristössä. Opinnäytetyössä kuvattuja tapoja uudistaa yrityksen brändi sekä markkinointistrategia, voidaan jatkossa hyödyntää kuluttajakäyttäytymisen ennalta-arvaamattomissa muutoksissa sekä mahdollisesti ennakoida koronaa vastaavien tilanteiden varalta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin liikunta-alan yritysten myyntiä ja markkinointia Suomessa, COVID-19-pandemiaa Suomessa sekä COVID-19-pandemian vaikutuksia liikunta-alan yrityksiin Suomessa. Teoriaosuudessa lähteinä käytettiin verkkouutisia, internet-lähteitä sekä painettua kirjallisuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa mahdollisimman läpinäkyvä kuvaus siitä, miten koronapandemia vaikutti KerhisGym-kuntosalin toimintaan myynnin ja markkinoinnin osalta. Tutkimus oli kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastateltaviksi valikoituivat KerhisGym-yrityksen omistaja sekä yksi yrityksen työntekijä. Haastattelut toteutettiin kasvotusten lokakuun 2022 aikana. Haastattelut taltioitiin äänitiedostoiksi, jonka jälkeen ne litteroitiin analysointia varten. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Haastatteluiden avulla saatiin vastauksia tutkimuskysymyksiin. Tuloksista oli nähtävissä, että COVID-19-pandemia vaikutti yrityksen toimintaan, mutta negatiivisia vaikutuksia koronapandemialla ei juurikaan ollut. Merkittävin haastateltavien esiin tuoma vaikutus oli se, kuinka yrityksen brändi ja markkinointistrategia päätettiin uudistaa korona-aikana.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin liikunta-alan yritysten myyntiä ja markkinointia Suomessa, COVID-19-pandemiaa Suomessa sekä COVID-19-pandemian vaikutuksia liikunta-alan yrityksiin Suomessa. Teoriaosuudessa lähteinä käytettiin verkkouutisia, internet-lähteitä sekä painettua kirjallisuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa mahdollisimman läpinäkyvä kuvaus siitä, miten koronapandemia vaikutti KerhisGym-kuntosalin toimintaan myynnin ja markkinoinnin osalta. Tutkimus oli kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastateltaviksi valikoituivat KerhisGym-yrityksen omistaja sekä yksi yrityksen työntekijä. Haastattelut toteutettiin kasvotusten lokakuun 2022 aikana. Haastattelut taltioitiin äänitiedostoiksi, jonka jälkeen ne litteroitiin analysointia varten. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Haastatteluiden avulla saatiin vastauksia tutkimuskysymyksiin. Tuloksista oli nähtävissä, että COVID-19-pandemia vaikutti yrityksen toimintaan, mutta negatiivisia vaikutuksia koronapandemialla ei juurikaan ollut. Merkittävin haastateltavien esiin tuoma vaikutus oli se, kuinka yrityksen brändi ja markkinointistrategia päätettiin uudistaa korona-aikana.