Kutsutaan kansalaiset osaksi poliittista päätöksentekoa! : Keskustelevan politiikan ja yhteiskehittämisen keinoja julkishallinnon palveluiden kehittämiseen palvelumuotoilun avulla
Posio, Suvituuli (2022)
Posio, Suvituuli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301111200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301111200
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena on syventyä kansalaisten osallistamiseen julkishallinnon palveluiden kehittämisen näkökulmasta. Työ perehtyy kansalaisten osallistamiseen osana deliberatiivista, keskustelevaa demokratiaa, käyttäen hyväksi palvelumuotoilun menetelmiä.
Toimeksiantaja tälle tutkimukselliselle kehittämistyölle on Suomen sisäministeriön Vaikuttavan ja kokonaisvalaisen maahanmuuttopolitiikan pitkän aikavälin tavoitteita koskeva hanke. Sen tavoitteena on selvittää laaja-alaisesti maahanmuuttoon liittyviä odotuksia mutta myös sen kehityskohteita. Samaan aikaan hanke pyrkii luomaan sidosryhmille mahdollisuuksia osallistua maahanmuuttopolitiikan valmisteluun ja luoda reunaehdot avoimelle ja asiapohjaiselle maahanmuuton monet asianhaarat huomioon ottavalle yhteiskunnalliselle keskustelulle.
Kehittämistyön tietoperusta koostuu keskustelevasta, deliberatiivisesta demokratiasta, muotoiluajattelusta sekä palvelumuotoilusta julkishallinnossa. Työ syventyy myös julkishallinnon palvelulogiikkaan, sen viheliäisiin ongelmiin sekä yhteistyömahdollisuuksiin julkishallinnon sekä yksityisen ja kolmannen sektorin välillä. Työssä käsitellään myös kansalaisten osallistamista julkisen palvelun kehittämiseen sekä arvon muodostumista julkisissa palveluissa. Aiheet valittiin ja niitä lisättiin tietoperustaan kehittämistyön prosessin edetessä nykyiseen muotoonsa.
Tässä voimakkaasti aineistolähtöisessä ja laadullisessa kehittämistyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja sitä ohjaavana prosessimallina Hasso-Plattner Instituutin muotoiluajattelumallia. Asiakasymmärrystä pyrittiin lisäämään henkilö- sekä asiantuntijahaastatteluilla sekä niin verkossa kuin paikan päällä pidetyillä yhteiskehittelyn työpajoilla. Näistä menetelmistä koostui myös suurin osa kehittämistyössä kertyneestä aineistosta. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmien avulla ja visualisoitiin kehittämisen tueksi.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena syntyi konkreettinen, ketterä ja helposti toteutettava konseptiehdotus kansalaispaneelista sisäministeriölle. Tämän lisäksi muotoiltiin prototyyppi erillisestä internet-sivustosta, jonka avulla kansalaiset saavat tietoa kaikista julkishallinnon paneeleista ja voivat ilmoittautua henkilökohtaisesti heitä kiinnostaviin paneeleihin.
Toimeksiantaja tälle tutkimukselliselle kehittämistyölle on Suomen sisäministeriön Vaikuttavan ja kokonaisvalaisen maahanmuuttopolitiikan pitkän aikavälin tavoitteita koskeva hanke. Sen tavoitteena on selvittää laaja-alaisesti maahanmuuttoon liittyviä odotuksia mutta myös sen kehityskohteita. Samaan aikaan hanke pyrkii luomaan sidosryhmille mahdollisuuksia osallistua maahanmuuttopolitiikan valmisteluun ja luoda reunaehdot avoimelle ja asiapohjaiselle maahanmuuton monet asianhaarat huomioon ottavalle yhteiskunnalliselle keskustelulle.
Kehittämistyön tietoperusta koostuu keskustelevasta, deliberatiivisesta demokratiasta, muotoiluajattelusta sekä palvelumuotoilusta julkishallinnossa. Työ syventyy myös julkishallinnon palvelulogiikkaan, sen viheliäisiin ongelmiin sekä yhteistyömahdollisuuksiin julkishallinnon sekä yksityisen ja kolmannen sektorin välillä. Työssä käsitellään myös kansalaisten osallistamista julkisen palvelun kehittämiseen sekä arvon muodostumista julkisissa palveluissa. Aiheet valittiin ja niitä lisättiin tietoperustaan kehittämistyön prosessin edetessä nykyiseen muotoonsa.
Tässä voimakkaasti aineistolähtöisessä ja laadullisessa kehittämistyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja sitä ohjaavana prosessimallina Hasso-Plattner Instituutin muotoiluajattelumallia. Asiakasymmärrystä pyrittiin lisäämään henkilö- sekä asiantuntijahaastatteluilla sekä niin verkossa kuin paikan päällä pidetyillä yhteiskehittelyn työpajoilla. Näistä menetelmistä koostui myös suurin osa kehittämistyössä kertyneestä aineistosta. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmien avulla ja visualisoitiin kehittämisen tueksi.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena syntyi konkreettinen, ketterä ja helposti toteutettava konseptiehdotus kansalaispaneelista sisäministeriölle. Tämän lisäksi muotoiltiin prototyyppi erillisestä internet-sivustosta, jonka avulla kansalaiset saavat tietoa kaikista julkishallinnon paneeleista ja voivat ilmoittautua henkilökohtaisesti heitä kiinnostaviin paneeleihin.