Euroja elämyksillä, tulosta tuotepromootiolla
Toivonen, Mirka (2014)
Toivonen, Mirka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810677
Tiivistelmä
Koska kuluttaminen on sähköisen vallankumouksen jälkeen helpottunut ja tuonut maailmanmarkkinat lähemmäs suomalaista kuluttajaa, täytyy perinteisen myymälän tarjota verkkokauppoja päivittäin kahlaaville jotain erikoislaatuista ja jännittävää pysyäkseen mielenkiintoisena ja kannattavana. Sekä mediassa että alan kirjallisuudessa on nostettu esille tunteiden herättelyn, muistojen ja elämyksellisyyden merkitys modernissa kuluttamisessa, kun tarjontaa ja informaatiota on tarjolla niin paljon, että vain murto-osa brändeistä pystyy selkeästi erottumaan ja profiloitumaan markkinoilla.
Tämän opinnäytetyön aiheena on erikoisliikkeen myymälämarkkinointi, sen eri keinot ja muodot sekä visuaalisen markkinoinnin vaikutus tuotekohtaiseen myyntiin. Teoreettinen viitekehys koostuu fyysisen liiketilan ulkonäköä ja toimivuutta koskevista teorioista, tuotepromootion keinoista sekä nykypäivän kulutuskäyttäytymisestä. Työssä käsitellään myös erikoisliikkeitä koskevia odotuksia ja ostotapahtuman lähtökohtia sekä perehdytään asiakaslähtöiseen myymäläsuunnitteluun valaistuksen, asiakaskierron, esillepanojen ja tuotepromootion näkökulmasta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten paljon tuotekohtaiseen myyntiin voidaan vaikuttaa sijoittelun, esillepanojen ja visuaalisen markkinoinnin avulla sekä mitä myymälämarkkinoinnin keinoja sisustus- ja lahjatavaraketju Pentikin Hyvinkään myymälän on kannattavaa käyttää. Tutkimusosuudessa käydään läpi liikkeessä toteutetun laadullisen tutkimuksen lähtökohdat, kulku ja kohdennetulla myymälämarkkinoinnilla saavutetut tulokset. Tulokset osoittivat, että tuotteiden esillepanolla, näyteikkunaan nostamisella ja oikeanlaisella sijoittelulla on positiivinen vaikutus myyntimääriin ja asiakkaiden kiinnostukseen tuotteita kohtaan.
Tämän opinnäytetyön aiheena on erikoisliikkeen myymälämarkkinointi, sen eri keinot ja muodot sekä visuaalisen markkinoinnin vaikutus tuotekohtaiseen myyntiin. Teoreettinen viitekehys koostuu fyysisen liiketilan ulkonäköä ja toimivuutta koskevista teorioista, tuotepromootion keinoista sekä nykypäivän kulutuskäyttäytymisestä. Työssä käsitellään myös erikoisliikkeitä koskevia odotuksia ja ostotapahtuman lähtökohtia sekä perehdytään asiakaslähtöiseen myymäläsuunnitteluun valaistuksen, asiakaskierron, esillepanojen ja tuotepromootion näkökulmasta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten paljon tuotekohtaiseen myyntiin voidaan vaikuttaa sijoittelun, esillepanojen ja visuaalisen markkinoinnin avulla sekä mitä myymälämarkkinoinnin keinoja sisustus- ja lahjatavaraketju Pentikin Hyvinkään myymälän on kannattavaa käyttää. Tutkimusosuudessa käydään läpi liikkeessä toteutetun laadullisen tutkimuksen lähtökohdat, kulku ja kohdennetulla myymälämarkkinoinnilla saavutetut tulokset. Tulokset osoittivat, että tuotteiden esillepanolla, näyteikkunaan nostamisella ja oikeanlaisella sijoittelulla on positiivinen vaikutus myyntimääriin ja asiakkaiden kiinnostukseen tuotteita kohtaan.