Ympäristökasvatus Heinolan kaupungissa : nykytila ja kehitys
Husu, Emma (2023)
Husu, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301111203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301111203
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten ympäristökasvatusta tällä hetkellä toteutetaan, miten tärkeänä sitä pidetään ja miten sitä voitaisiin lähteä kehittämään Heinolan kaupungissa. Opinnäytetyössä käytiin läpi ympäristökasvatuksen historiaa, keskeisiä teemoja ja malleja. Haastattelujen avulla kartoitettiin ympäristökasvatuksen nykytilaa ja kehitysmahdollisuuksia Heinolassa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja niitä pidettiin seitsemän, joko Teams-sovelluksen kautta tai sähköpostin välityksellä. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysinavulla.
Osana opinnäytetyötä luotiin ja lähetettiin myös hankesuunnitelma ja rahoitushakemus, ELY-keskuksen myöntämään ympäristöministeriön ja maa- ja metsätalousministerien avustukseen ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankkeille yhteistyössä Heinolan kaupungin ympäristösuojeluvastaavan Tarja Laitisen kanssa.
Haastatteluissa nousi esiin ympäristökasvatuksen tärkeys ja kehityksen välttämättömyys sekä resurssien puute ja yhteistyön tärkeys. Ympäristökasvatus Heinolassa jää lähinnä koulujen ja päiväkotien vastuulla ja kehittämiseen vaaditaan monialaista, toimialat ylittävää yhteistyötä. Kehityksen on oltava koko kaupungin yhteinen projekti. The objective of the thesis is to find out how environmental education is currently implemented, how important it is considered and how it could be developed in the city of Heinola. The thesis reviewed the his-tory, the central themes, and models of environmental education.
The current state and development opportunities of environmental education in Heinola were mapped with interviews. The interviews were semi-structured, face-to-face interviews through Teams or question-answer interviews via email. The collected data was analyzed by contend analysis.
As a part of the thesis a project plan and a funding application were also created and submitted for funding for environmental education and enlightenment projects. They were made in collaboration with Tarja Laitinen from the city of Heinola. Funding comes from the Ministry of the Environment and the Ministry of Agriculture and Forestry of Finland, and is granted by the Centre for Economic Development, Transport, and the Environment.
In the interviews, the importance of environmental education and the inevitability of development as well as the lack of resources and the importance of cooperation emerged. Environmental education in Heinola is mostly the responsibility of schools and kindergartens. Development requires multidisciplinary, cross-sectoral cooperation. The development must be a joint project of the entire city.
Osana opinnäytetyötä luotiin ja lähetettiin myös hankesuunnitelma ja rahoitushakemus, ELY-keskuksen myöntämään ympäristöministeriön ja maa- ja metsätalousministerien avustukseen ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankkeille yhteistyössä Heinolan kaupungin ympäristösuojeluvastaavan Tarja Laitisen kanssa.
Haastatteluissa nousi esiin ympäristökasvatuksen tärkeys ja kehityksen välttämättömyys sekä resurssien puute ja yhteistyön tärkeys. Ympäristökasvatus Heinolassa jää lähinnä koulujen ja päiväkotien vastuulla ja kehittämiseen vaaditaan monialaista, toimialat ylittävää yhteistyötä. Kehityksen on oltava koko kaupungin yhteinen projekti.
The current state and development opportunities of environmental education in Heinola were mapped with interviews. The interviews were semi-structured, face-to-face interviews through Teams or question-answer interviews via email. The collected data was analyzed by contend analysis.
As a part of the thesis a project plan and a funding application were also created and submitted for funding for environmental education and enlightenment projects. They were made in collaboration with Tarja Laitinen from the city of Heinola. Funding comes from the Ministry of the Environment and the Ministry of Agriculture and Forestry of Finland, and is granted by the Centre for Economic Development, Transport, and the Environment.
In the interviews, the importance of environmental education and the inevitability of development as well as the lack of resources and the importance of cooperation emerged. Environmental education in Heinola is mostly the responsibility of schools and kindergartens. Development requires multidisciplinary, cross-sectoral cooperation. The development must be a joint project of the entire city.