Laatu arvolupauksena : kehittämishanke Lahden Ensihoitopalvelu Oy:lle
Harmaala, Miina (2023)
Harmaala, Miina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301161340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301161340
Tiivistelmä
Yritykset luovat elinvoimaa koko maan alueelle tuottaen palveluita oman liiketoimintansa alalle. Terveydenhuoltolain uudistuessa vuonna 2011 useat yksityiset ensihoitoalan yrityksen luopuivat vähitellen liiketoiminnoistaan. Osa näistä yrityksistä tuottaa nykyisin kohonneen riskin tapahtumiin ensihoitopäivystystä lajiliittojen sekä sairaanhoitopiirien määrittelemän tason mukaisesti. Tällainen tapahtumapäivystyspalvelu on hankittava ostopalveluna järjestäjän toimesta. Useat ensihoitoalan yrityksen tuottavat myös kiireettömiä sairaankuljetustehtäviä liiketoimintansa osana.
Lahden Ensihoitopalvelu Oy tuottaa kohonneen riskin tapahtumiin ympäri Suomen hoitotasoista ensihoitovalmiutta sekä kiireettömiä sairaankuljetustehtäviä. Kohdeyrityksessä tapahtui omistajanvaihdos marraskuussa 2021. Yrityskaupat muodostivat tarpeen kehittämishankkeelle, jonka aineiston pohjalta luotiin liiketoimintasuunnitelma osaksi yrityksen laadunhallintajärjestelmää. Yritys tarvitsee liiketoimintasuunnitelman jäsentääkseen sekä kehittääkseen liiketoimintojansa.
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli edistää Lahden Ensihoitopalvelu Oy:n liiketoimintaa liiketoimintasuunnitelman avulla. Tavoitteena oli tuottaa kohdeyritykselle liiketoimintasuunnitelma kehittämistyöpajan avulla. Aineisto tuotettiin käyttämällä kehittämistyökaluna Business Model Canvasia.
Kehittämishankkeen tulokset osoittavat, että asiakaskokemuksessa sekä palvelulupauksessa laatu on yksi merkittävä kilpailutekijä. Se koostuu monesta eri osa-alueesta. Yksilöllinen ja laadukas palvelu sekä ammattitaitoinen henkilöstö muodostavat merkittävän kilpailuedun. Nämä tulee huomioida liiketoiminnan kehittämisessä.
Kehittämisehdotuksena voisi olla yrityksen laadunhallintajärjestelmän implementointi osaksi liiketoimintasuunnitelmaa. Laadunhallinta on merkittävä osa yrityksen toimintaa erityisesti silloin, kun yritys pyrkii muodostamaan laadusta kilpailuedun. Companies create vitality to whole country by producing services to their field of business. When health care act was renewed in 2011, many private emergency medical care companies gave up their business little by little. Part of these companies are producing medical emergency duty to high-risk events where quality standards are set by sports federations and hospital districts. This kind of emergency duty must be acquired as a purchased service by organizer. Most private emergency medical care companies produce also non-urgent medical transports as a part of their business.
Services that Lahden Ensihoitopalvelu Oy produces are advanced life support -grade emergency duty to high-risk events all over the Finland and non-urgent medical transports. Ownership of target company changed in November 2021. Acquisition created need for development project. Company created business plan as a part of their quality management system based on this development project. Companies need business plan for structuring and developing their business.
The purpose of this development project was to promote company’s business through business plan. Goal was to create business plan through a development workshop. Material was produced by using Business Model Canvas as a development tool.
Results of development project shows that quality is remarkable competitive factor related to customer experience and service promise. Quality consists of many distinct aspects. Individual and high-quality service and competent staff generates significant competitive factor. These things should be concerned when developing business.
As a development proposal, company’s quality management system could be implemented as a part of business plan. Quality control is remarkable part of company activity especially when company tries to make quality a competitive factor.
Lahden Ensihoitopalvelu Oy tuottaa kohonneen riskin tapahtumiin ympäri Suomen hoitotasoista ensihoitovalmiutta sekä kiireettömiä sairaankuljetustehtäviä. Kohdeyrityksessä tapahtui omistajanvaihdos marraskuussa 2021. Yrityskaupat muodostivat tarpeen kehittämishankkeelle, jonka aineiston pohjalta luotiin liiketoimintasuunnitelma osaksi yrityksen laadunhallintajärjestelmää. Yritys tarvitsee liiketoimintasuunnitelman jäsentääkseen sekä kehittääkseen liiketoimintojansa.
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli edistää Lahden Ensihoitopalvelu Oy:n liiketoimintaa liiketoimintasuunnitelman avulla. Tavoitteena oli tuottaa kohdeyritykselle liiketoimintasuunnitelma kehittämistyöpajan avulla. Aineisto tuotettiin käyttämällä kehittämistyökaluna Business Model Canvasia.
Kehittämishankkeen tulokset osoittavat, että asiakaskokemuksessa sekä palvelulupauksessa laatu on yksi merkittävä kilpailutekijä. Se koostuu monesta eri osa-alueesta. Yksilöllinen ja laadukas palvelu sekä ammattitaitoinen henkilöstö muodostavat merkittävän kilpailuedun. Nämä tulee huomioida liiketoiminnan kehittämisessä.
Kehittämisehdotuksena voisi olla yrityksen laadunhallintajärjestelmän implementointi osaksi liiketoimintasuunnitelmaa. Laadunhallinta on merkittävä osa yrityksen toimintaa erityisesti silloin, kun yritys pyrkii muodostamaan laadusta kilpailuedun.
Services that Lahden Ensihoitopalvelu Oy produces are advanced life support -grade emergency duty to high-risk events all over the Finland and non-urgent medical transports. Ownership of target company changed in November 2021. Acquisition created need for development project. Company created business plan as a part of their quality management system based on this development project. Companies need business plan for structuring and developing their business.
The purpose of this development project was to promote company’s business through business plan. Goal was to create business plan through a development workshop. Material was produced by using Business Model Canvas as a development tool.
Results of development project shows that quality is remarkable competitive factor related to customer experience and service promise. Quality consists of many distinct aspects. Individual and high-quality service and competent staff generates significant competitive factor. These things should be concerned when developing business.
As a development proposal, company’s quality management system could be implemented as a part of business plan. Quality control is remarkable part of company activity especially when company tries to make quality a competitive factor.