Kiusaamisen ennaltaehkäisy varhaiskasvatuksessa lasten mentalisaatiokykyjä vahvistamalla
Kautonen, Elina; Uusitalo, Kaisa (2023)
Kautonen, Elina
Uusitalo, Kaisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301181414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301181414
Tiivistelmä
Kiusaamista esiintyy myös varhaiskasvatuksessa ja ilmiötä onkin tärkeää torjua ennaltaehkäisevästi. Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli tuoda esiin mentalisaation vahvistamisen merkitystä kiusaamisen ennaltaehkäisyssä. Mentalisaatio on kykyä pohtia toisen ihmisen käytöksen taustalla vaikuttavia kokemuksia, näkökulmia ja mielentiloja. Tavoitteenamme oli selvittää, millaisia keinoja varhaiskasvatuksen ammattilaisille on olemassa lasten mentalisaatiokykyjen vahvistamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineiston analysointi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Aineiston pohjalta selvisi, että vahvat mentalisaatiotaidot vähentävät vuorovaikutukseen
liittyvää epävarmuutta, ja tekevät kanssakäymisestä muiden kanssa helpompaa. Kyky
pohtia toisten ihmisten käytöksen takana piileviä kokemuksia, ajatuksia ja tunteita luo
edellytyksiä ystävyyssuhteiden luomiselle ja rakentavalle ongelmanratkaisulle. Nämä
ryhmässä toimimisen taidot taas ennaltaehkäisevät kiusaamistilanteiden mahdollisuutta
merkittävästi, joten mentalisaatiotaitoihin panostamisen vaikutukset ovat tutkimuksemme mukaan erittäin myönteisiä. Erilaisia keinoja mentalisaatiokykyjen vahvistamiseksi ovat turvalliseen ilmapiiriin, kaveri- ja tunnetaitoihin sekä lapsiin tutustumiseen
panostaminen. Lapset käsittelevät monipuolisesti erilaisia ilmiöitä, tunnetiloja ja ajatusmaailmaansa leikin kautta, joten kasvattajan on pyrittävä luomaan sille monipuolisia
edellytyksiä. Pienryhmätyöskentely on niin ikään tehokas keino rauhallisemman ilmapiirin luomiseen ja sitä kautta lasten yksilöllisemmälle huomioimiselle ja heidän kykyjensä
vahvistamiselle.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineiston analysointi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Aineiston pohjalta selvisi, että vahvat mentalisaatiotaidot vähentävät vuorovaikutukseen
liittyvää epävarmuutta, ja tekevät kanssakäymisestä muiden kanssa helpompaa. Kyky
pohtia toisten ihmisten käytöksen takana piileviä kokemuksia, ajatuksia ja tunteita luo
edellytyksiä ystävyyssuhteiden luomiselle ja rakentavalle ongelmanratkaisulle. Nämä
ryhmässä toimimisen taidot taas ennaltaehkäisevät kiusaamistilanteiden mahdollisuutta
merkittävästi, joten mentalisaatiotaitoihin panostamisen vaikutukset ovat tutkimuksemme mukaan erittäin myönteisiä. Erilaisia keinoja mentalisaatiokykyjen vahvistamiseksi ovat turvalliseen ilmapiiriin, kaveri- ja tunnetaitoihin sekä lapsiin tutustumiseen
panostaminen. Lapset käsittelevät monipuolisesti erilaisia ilmiöitä, tunnetiloja ja ajatusmaailmaansa leikin kautta, joten kasvattajan on pyrittävä luomaan sille monipuolisia
edellytyksiä. Pienryhmätyöskentely on niin ikään tehokas keino rauhallisemman ilmapiirin luomiseen ja sitä kautta lasten yksilöllisemmälle huomioimiselle ja heidän kykyjensä
vahvistamiselle.