Asiakastietokanta Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen palkanlaskenta- ja henkilöstöpalveluja tuottavalle palveluryhmälle
Orrberg, Merja (2014)
Orrberg, Merja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239556
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus eli Palkeet. Palkeet tarjoaa talous- ja henkilöstöhallinnon palveluja valtion eri hallinnonaloilla toimiville virastoille, laitoksille ja rahastoille. Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä hankkeena Hämeenlinnan toimipisteessä sijaitsevalle palveluryhmälle, joka tuottaa palkanlaskenta- ja henkilöstöpalveluja yhteensä 28 valtion virastolle. Hankkeen tavoite oli tehdä palveluryhmälle asiakastietokanta, jollaista sillä ei ollut aikaisemmin ollut. Asiakastietokannan tarkoitus oli koota ja jäsentää kaikki henkilöstöhallintoa koskeva olennainen tieto ryhmän asiakkaista yhdeksi tiedostoksi, joka tukee ryhmän esimiestä ja palkkapalvelusihteereitä jokapäiväisessä työnteossa. Erityisesti toivottiin, että asiakastietokannasta kävisivät ilmi asiakasvirastojen lukuisat erityispiirteet ja henkilöstöhallinnon huomioon otettavat ominaisuudet.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin asiakkuudenhallintaa ja asiakastiedonhallintaa, jota asiakastietokanta ilmentää. Lisäksi esiteltiin palvelukeskusmalli, ja siitä esimerkkinä käytettiin Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskusta. Tämän jälkeen kerrottiin hankkeen etenemisestä, toteutuksesta ja lopputuloksista.
Hankkeen lopputuotoksena syntyi Excel-pohjainen asiakastietokanta palveluryhmän sisäiseen käyttöön. Tietokannan aineisto koostui osaksi palkkapalvelusihteereille osoitetusta kirjallisesta kyselystä. Kyselyn avulla haluttiin erityisesti tuoda koko palveluryhmän tietoon edellä mainittuja asiakaskohtaisia erityispiirteitä, jotka usein vain kyseistä asiakasta hoitava palkkapalvelusihteeri tuntee. Lisäksi aineistona käytettiin Palkeiden sisäistä materiaalia sekä julkisia lähteitä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin asiakkuudenhallintaa ja asiakastiedonhallintaa, jota asiakastietokanta ilmentää. Lisäksi esiteltiin palvelukeskusmalli, ja siitä esimerkkinä käytettiin Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskusta. Tämän jälkeen kerrottiin hankkeen etenemisestä, toteutuksesta ja lopputuloksista.
Hankkeen lopputuotoksena syntyi Excel-pohjainen asiakastietokanta palveluryhmän sisäiseen käyttöön. Tietokannan aineisto koostui osaksi palkkapalvelusihteereille osoitetusta kirjallisesta kyselystä. Kyselyn avulla haluttiin erityisesti tuoda koko palveluryhmän tietoon edellä mainittuja asiakaskohtaisia erityispiirteitä, jotka usein vain kyseistä asiakasta hoitava palkkapalvelusihteeri tuntee. Lisäksi aineistona käytettiin Palkeiden sisäistä materiaalia sekä julkisia lähteitä.