Suomalaisyritysten kansainvälistyminen Venäjälle
Koski, Tommi (2014)
Koski, Tommi
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710379
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan kansainvälistymistä käsitteenä sekä prosessina, Venäjää kohdemarkkina- alueena ja nostetaan esiin tärkeitä huomioon otettavia tekijöitä Venäjän markkinoilla toimittaessa.
Työ alkaa johdannolla, jossa selvennetään työn taustoja. Ensimmäisessä teoriakokonaisuudessa käsitellään kansainvälistymistä käsitteenä, kansainvälistymisen edellytyksiä, sekä erilaisia operaatiomuotoja. Kansainvälistymisprosessi alkaa yrityksen omien taloudellisten ja toiminnallisten resurssien kartoittamisella, jonka jälkeen valitaan sopiva kohdemarkkina-alue muun muassa PESTEL-analyysia apuna käyttäen. Operaatiomuodon valinta on strateginen päätös, jonka tavoitteena on saada tuote ulkomaiselle asiakkaalle järkevimmällä mahdollisella tavalla. Rahoitukseen liittyviä kysymyksiä ei käsitellä tässä työssä.
Toisessa teoriakokonaisuudessa käsitellään Venäjää kohdemarkkina-alueena. Venäjän liiketoimintaympäristöä tutkitaan PESTEL-analyysin avulla, jossa tutkitaan poliittista, taloudellista, sosiaalista, teknologista, ympäristöllistä ja lainsäädännöllistä toimintaympäristöä. Myös venäläistä tapa- ja yrityskulttuuria käsitellään lyhyesti.
Neljännessä pääluvussa annetaan käytännön ohjeita Venäjän markkinoilla toimiville tai sinne pyrkiville yrityksille. Tulevaisuuden kasvualoina Venäjällä on muun muassa ympäristöteknologia, jossa suomalaisyrityksillä on mahdollisuus saada merkittävää markkinaosuutta. Tämä pääluku pohjautuu aiempiin teoriaosuuksiin.
Työssä suositeltiin rajavastuuyhtiötä yhtiömuotona, annettiin käytännän ohjeita Venäjällä toimimiseen ja nostettiin ympäristöteknologia ja perusinfrastruktuurin kehittäminen esille tulevaisuuden aloina. Jatkossa seurantaa vaatii Venäjän poliittisen ja taloudellisen tilanteen kehittyminen.
Työ alkaa johdannolla, jossa selvennetään työn taustoja. Ensimmäisessä teoriakokonaisuudessa käsitellään kansainvälistymistä käsitteenä, kansainvälistymisen edellytyksiä, sekä erilaisia operaatiomuotoja. Kansainvälistymisprosessi alkaa yrityksen omien taloudellisten ja toiminnallisten resurssien kartoittamisella, jonka jälkeen valitaan sopiva kohdemarkkina-alue muun muassa PESTEL-analyysia apuna käyttäen. Operaatiomuodon valinta on strateginen päätös, jonka tavoitteena on saada tuote ulkomaiselle asiakkaalle järkevimmällä mahdollisella tavalla. Rahoitukseen liittyviä kysymyksiä ei käsitellä tässä työssä.
Toisessa teoriakokonaisuudessa käsitellään Venäjää kohdemarkkina-alueena. Venäjän liiketoimintaympäristöä tutkitaan PESTEL-analyysin avulla, jossa tutkitaan poliittista, taloudellista, sosiaalista, teknologista, ympäristöllistä ja lainsäädännöllistä toimintaympäristöä. Myös venäläistä tapa- ja yrityskulttuuria käsitellään lyhyesti.
Neljännessä pääluvussa annetaan käytännön ohjeita Venäjän markkinoilla toimiville tai sinne pyrkiville yrityksille. Tulevaisuuden kasvualoina Venäjällä on muun muassa ympäristöteknologia, jossa suomalaisyrityksillä on mahdollisuus saada merkittävää markkinaosuutta. Tämä pääluku pohjautuu aiempiin teoriaosuuksiin.
Työssä suositeltiin rajavastuuyhtiötä yhtiömuotona, annettiin käytännän ohjeita Venäjällä toimimiseen ja nostettiin ympäristöteknologia ja perusinfrastruktuurin kehittäminen esille tulevaisuuden aloina. Jatkossa seurantaa vaatii Venäjän poliittisen ja taloudellisen tilanteen kehittyminen.