“Nopea vastaus on meidän kilpailuetu…” : tilaus – toimitus -prosessin kehittäminen, case: Yritys X
Mattila, Joonas (2014)
Mattila, Joonas
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710486
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, miten case-yrityksen tilaus – toimitus -prosessi toimii ja miten sitä voidaan kehittää. Tavoite on luoda kehitystoimenpiteitä, joita toimeksiantajayritys voi hyödyntää tilaus – toimitus -prosessinsa kehittämisessä. Opinnäytetyö alkaa teoreettisella osalla prosessiteorioista, empiirisessä osassa prosessiteorioita sovelletaan toimeksiantajayritykseen ja lopuksi esitetään tutkimustulokset.
Teoreettinen osa selittää, mitä yritysten prosessit ovat ja miten niitä voidaan analysoida ja parantaa. Eräs tapa yritysten prosessien kehittämiseen on dokumentinhallintajärjestelmän käyttö. Tässä opinnäytetyössä esitetään kuinka dokumentinhallintajärjestelmällä voidaan tehostaa yrityksen sisäistä viestintää ja kuinka sillä voidaan hallita yrityksen tilaus – toimitus -prosessia.
Case-yritys on myynniltään vientipainotteinen suomalainen pakkausalan PK-yritys. Toimeksiantajayrityksen tilaus – toimitus -prosessia tutkitaan laadullisin menetelmin. Empiirisessä osassa käsitellään teorian ja case-tutkimuksen pohjalta case-yrityksen tilaus-toimitus -prosessia ja etsitään tapoja kehittää sitä.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä esitetään sisällönanalyysiin pohjautuvat neljä kehitystoimenpidettä, joilla toimeksiantajayrityksen tilaus – toimitus -prosessia voidaan optimoida ja siihen liittyvää työtä helpottaa. Ehdotettavat kehitystoimenpiteet ovat hinnastojen kehittäminen, rahtitietojen saatavuuden parantaminen yrityksen sisällä, laitteistomyynnin kehittäminen asiakaslomakkeen avulla ja myynnin automatisointi verkkokaupan avulla.
Teoreettinen osa selittää, mitä yritysten prosessit ovat ja miten niitä voidaan analysoida ja parantaa. Eräs tapa yritysten prosessien kehittämiseen on dokumentinhallintajärjestelmän käyttö. Tässä opinnäytetyössä esitetään kuinka dokumentinhallintajärjestelmällä voidaan tehostaa yrityksen sisäistä viestintää ja kuinka sillä voidaan hallita yrityksen tilaus – toimitus -prosessia.
Case-yritys on myynniltään vientipainotteinen suomalainen pakkausalan PK-yritys. Toimeksiantajayrityksen tilaus – toimitus -prosessia tutkitaan laadullisin menetelmin. Empiirisessä osassa käsitellään teorian ja case-tutkimuksen pohjalta case-yrityksen tilaus-toimitus -prosessia ja etsitään tapoja kehittää sitä.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä esitetään sisällönanalyysiin pohjautuvat neljä kehitystoimenpidettä, joilla toimeksiantajayrityksen tilaus – toimitus -prosessia voidaan optimoida ja siihen liittyvää työtä helpottaa. Ehdotettavat kehitystoimenpiteet ovat hinnastojen kehittäminen, rahtitietojen saatavuuden parantaminen yrityksen sisällä, laitteistomyynnin kehittäminen asiakaslomakkeen avulla ja myynnin automatisointi verkkokaupan avulla.