Kilpailuedun kirkastaminen ohjelmistoyrityksessä
Karhu, Sirpa (2023)
Karhu, Sirpa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301231549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301231549
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa ohjelmistoyritys Lunni Oy:n tuotekehitystyön ja strategiasuunnittelun tueksi. Työssä selvitettiin sitä, millä tavoin yritys voisi luoda itselleen kestävää kilpailuetua.
Opinnäytetyö toteutettiin keräämällä teoriatietoa kilpailuedusta ja siihen liittyvistä teemoista. Työssä keskityttiin tutkimaan aihetta näistä kulmista: asiakasarvon tuottaminen, maailmantilanteen ja toimintaympäristön muutosten vaikutus sekä siihen mikä vaikutus on ihmisten välisillä suhteilla ja kommunikaatiolla. Työtä varten myös haastateltiin yrityksen kohderyhmään kuuluvien yritysten edustajia, nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta.
Opinnäytetyön tuloksena muodostui ajatus siitä, minkä asioiden pohjalta Lunni Oy voi kirkastaa kilpailuetuaan ja hyödyntää vahvuuksiaan jatkossa niin tuotekehityksessä, kuin yritystoiminnan strategisessa suunnittelussa. Yrityksen vahvuuksiksi kirkastuivat haastatteluiden myötä ihmisläheinen ja asiakaslähtöinen toimintatapa.
Opinnäytetyö toteutettiin keräämällä teoriatietoa kilpailuedusta ja siihen liittyvistä teemoista. Työssä keskityttiin tutkimaan aihetta näistä kulmista: asiakasarvon tuottaminen, maailmantilanteen ja toimintaympäristön muutosten vaikutus sekä siihen mikä vaikutus on ihmisten välisillä suhteilla ja kommunikaatiolla. Työtä varten myös haastateltiin yrityksen kohderyhmään kuuluvien yritysten edustajia, nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta.
Opinnäytetyön tuloksena muodostui ajatus siitä, minkä asioiden pohjalta Lunni Oy voi kirkastaa kilpailuetuaan ja hyödyntää vahvuuksiaan jatkossa niin tuotekehityksessä, kuin yritystoiminnan strategisessa suunnittelussa. Yrityksen vahvuuksiksi kirkastuivat haastatteluiden myötä ihmisläheinen ja asiakaslähtöinen toimintatapa.