Väylämallin tietomallin haasteet infrasuunnittelussa
Hintsa, Vili (2023)
Hintsa, Vili
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301191443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301191443
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia inframallinnuksessa esiintyviä haasteita koneohjausmallin teossa ja löytää mahdollisia ratkaisuja ja toimintatapoja kyseisiin haasteisiin.
Opinnäytetyössä haastateltiin anonyymisti Ramboll Finland Oy:n asiantuntijoita ja heidän vastauksiaan käsiteltiin haasteiden kartoittamisessa sekä mahdollisten ratkaisujen pohdinnassa. Opinnäytetyössä käytettiin myös olemassa olevaa kirjallisuutta ja työelämässä opittuja käytäntöjä. Opinnäytetyössä on käytetty suunnitteluohjelmia esimerkkien tuomiseksi esiin.
Inframalleissa ilmenee haasteita taiteviivojen ja metatietojen kanssa. Virheellistä aineistoa ilmenee erityisesti väylän ylimmän ja alimman yhdistelmäpinnan taiteviivoissa.
Yhdeksi ratkaisuksi opinnäytetyössä tutkittiin algoritmia käyttävän automaatiotyökalun hyödyntämistä inframallien taiteviiva-aineiston korjaamiseen. Työkalu voisi korjata taiteviiva-aineiston yleisimpiä ongelmia, kuten viivojen taitepisteiden hallitsemiseen, epäjatkuvuuden korjaamiseen ja viivojen päällekkäisyyden poistamiseen. Haasteiden korjaamisen helpottamiseksi työssä päädyttiin mallien laskentavälien tihentämiseen ja maastomallien laadun kehittämiseen. Laskentavälien tihentäminen vähentää ulos kirjoitetun aineiston virheellisyyksiä ja täten helpottaa ongelmakohtien korjaamista. Hyvä maanpintamalli helpottaa suunnitteluohjelmien laskentaprosessia, joka tekee tarkempaa ja laadullisesti parempaa aineistoa.
Opinnäytetyössä haastateltiin anonyymisti Ramboll Finland Oy:n asiantuntijoita ja heidän vastauksiaan käsiteltiin haasteiden kartoittamisessa sekä mahdollisten ratkaisujen pohdinnassa. Opinnäytetyössä käytettiin myös olemassa olevaa kirjallisuutta ja työelämässä opittuja käytäntöjä. Opinnäytetyössä on käytetty suunnitteluohjelmia esimerkkien tuomiseksi esiin.
Inframalleissa ilmenee haasteita taiteviivojen ja metatietojen kanssa. Virheellistä aineistoa ilmenee erityisesti väylän ylimmän ja alimman yhdistelmäpinnan taiteviivoissa.
Yhdeksi ratkaisuksi opinnäytetyössä tutkittiin algoritmia käyttävän automaatiotyökalun hyödyntämistä inframallien taiteviiva-aineiston korjaamiseen. Työkalu voisi korjata taiteviiva-aineiston yleisimpiä ongelmia, kuten viivojen taitepisteiden hallitsemiseen, epäjatkuvuuden korjaamiseen ja viivojen päällekkäisyyden poistamiseen. Haasteiden korjaamisen helpottamiseksi työssä päädyttiin mallien laskentavälien tihentämiseen ja maastomallien laadun kehittämiseen. Laskentavälien tihentäminen vähentää ulos kirjoitetun aineiston virheellisyyksiä ja täten helpottaa ongelmakohtien korjaamista. Hyvä maanpintamalli helpottaa suunnitteluohjelmien laskentaprosessia, joka tekee tarkempaa ja laadullisesti parempaa aineistoa.
