Mainonnan merkitys Tarjoustaloissa Espoon talousalueella
Anttila, Kitte (2010)
Anttila, Kitte
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002102080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002102080
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Tarjoustalon mainonnan vaikutuksia ostokäyttäytymiseen Espoon talousalueella. Tarkastelun kohteena olivat asiakkaiden taustat, mainonnan muistaminen eri medioissa, arviot mainonnasta sekä mainonnan vaikutuksesta.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään mainontaa sen eri muodoissa sekä esitellään ostoprosessi. Tutkimuksen empiirinen osa koostuu kvantitatiivisesta kyselytutkimuksesta, jossa käytettiin apuna strukturoitua kyselylomaketta. Tutkimuksessa haastateltiin 60 Espoon talousalueella sijaitsevien Tarjoustalon myymälöiden asiakasta. Kysely tehtiin huhti - toukokuussa 2009.
Vastaajien mielipiteet Tarjoustalon mainonnasta olivat positiivisia vaikkakin huomioarvot jäivät melko alhaisiksi. Mainonta tukee erittäin hyvin Tarjoustalon iskulausetta ”Laatutavaraa halvemmalla”. Tarjoustalo on saavuttanut myös hyvän kanta-asiakaskunnan.
Kehitysehdotuksena voisi olla asiakaspohjan laajentaminen useamman henkilön talouksiin. Mainonnassa kannattaisi myös kokeilla yksittäisten tuotteiden huipputarjouksia asiakkaiden saamiseksi myymälöihin.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään mainontaa sen eri muodoissa sekä esitellään ostoprosessi. Tutkimuksen empiirinen osa koostuu kvantitatiivisesta kyselytutkimuksesta, jossa käytettiin apuna strukturoitua kyselylomaketta. Tutkimuksessa haastateltiin 60 Espoon talousalueella sijaitsevien Tarjoustalon myymälöiden asiakasta. Kysely tehtiin huhti - toukokuussa 2009.
Vastaajien mielipiteet Tarjoustalon mainonnasta olivat positiivisia vaikkakin huomioarvot jäivät melko alhaisiksi. Mainonta tukee erittäin hyvin Tarjoustalon iskulausetta ”Laatutavaraa halvemmalla”. Tarjoustalo on saavuttanut myös hyvän kanta-asiakaskunnan.
Kehitysehdotuksena voisi olla asiakaspohjan laajentaminen useamman henkilön talouksiin. Mainonnassa kannattaisi myös kokeilla yksittäisten tuotteiden huipputarjouksia asiakkaiden saamiseksi myymälöihin.