Pakkaus Peikon palveluna : case: Peikko Finland Oy
Niemi, Raine (2014)
Niemi, Raine
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710509
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kuljetuspakkauksien kehittämistä ja parantamista. Työssä haetaan keinoja Peikko Finland Oy:lle uuden pakkauksiin liittyvän palvelumallin kehittämiseen. Työn tarkoituksena on löytää kehitysehdotuksia kotimaan asiakkaille toimitettavien vajaiden vakiotuotteiden kuljetuspakkauksiin. Tavoitteena on tuoda lisäarvoa yritykselle ja sen asiakkaille.
Työn teoreettinen osuus keskittyy palvelumalliin ja lisäarvoon sekä pakkaamiseen. Teoriaosuus perustuu alan kirjallisuuteen ja artikkeleihin. Työssä käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, sähköpostikyselyillä ja osallistuvalla havainnoinnilla. Työssä haastateltiin case-yrityksen henkilöstön lisäksi kahta eri asiakasta eri asiakasryhmistä. Sähköpostikyselyt lähetettiin yrityksen kotimaan asiakkaille.
Opinnäytetyön empiirinen osuus käsittelee case-yrityksen pakkausprosessin nykytilaa ja lisäksi siinä esitetään johtopäätökset ja kehittämisehdotukset.
Tutkimuksesta selvisi, että mitä mieltä yrityksen asiakkaat ovat kuljetuspakkauksista ja mitä odotuksia ja kehitysehdotuksia niihin liittyen asiakkailla on. Kaiken kaikkiaan pakkaukset saivat kaikilta osin kiitosta ja olivat asiakkaiden mielestä tarkoituksenmukaisia.
Pakkauksien nykyinen palvelumalli on mielestäni hyvä ja toimiva, eikä vaadi suurempia muutoksia. Tutkimuksen tuloksena saatiin myös kehitysehdotuksia pakkausprosessin parantamiseksi.
Työn teoreettinen osuus keskittyy palvelumalliin ja lisäarvoon sekä pakkaamiseen. Teoriaosuus perustuu alan kirjallisuuteen ja artikkeleihin. Työssä käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, sähköpostikyselyillä ja osallistuvalla havainnoinnilla. Työssä haastateltiin case-yrityksen henkilöstön lisäksi kahta eri asiakasta eri asiakasryhmistä. Sähköpostikyselyt lähetettiin yrityksen kotimaan asiakkaille.
Opinnäytetyön empiirinen osuus käsittelee case-yrityksen pakkausprosessin nykytilaa ja lisäksi siinä esitetään johtopäätökset ja kehittämisehdotukset.
Tutkimuksesta selvisi, että mitä mieltä yrityksen asiakkaat ovat kuljetuspakkauksista ja mitä odotuksia ja kehitysehdotuksia niihin liittyen asiakkailla on. Kaiken kaikkiaan pakkaukset saivat kaikilta osin kiitosta ja olivat asiakkaiden mielestä tarkoituksenmukaisia.
Pakkauksien nykyinen palvelumalli on mielestäni hyvä ja toimiva, eikä vaadi suurempia muutoksia. Tutkimuksen tuloksena saatiin myös kehitysehdotuksia pakkausprosessin parantamiseksi.