"Enemmän kuin koru": vastuullisen yrityksen brändistrategian rakentaminen muotoiluajattelun avuin
Kuusi, Karoliina (2023)
Kuusi, Karoliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301301830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301301830
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehitystyöni aiheena oli hyväntekeväisyyttä tekevän yrityksen brändiidentiteetin muotoilu. Työn toimeksiantajana oli suomalainen koruyritys Guardian of the Ocean, joka lahjoittaa tuottonsa mertensuojeluun. Lähestyn aihetta muotoiluajattelun keinoin niin yrityksen, kuin kohderyhmän näkökulmasta. Työn tavoitteena oli löytää näiden yhtymäkohdat, ja sitä kautta tarjota kohdeyritykselle raamit, joiden perusteella aloittaa strateginen prosessi brändi-identiteetin muotoiluun.
Opinnäytetyössä tutkin vuorovaikutteisen työpajan avuin, kuinka kohdeyritys hahmottaa oman brändinsä sen nykytilassa, ja miltä he toivoisivat sen näyttävän tulevaisuudessa. Tulevaisuuden toimintaympäristöä kartoitin PESTEL-analyysin avulla, jonka tuloksia sisällytin kohderyhmän verkkokyselyyn. Kysely selvitti kohderyhmän mielenmaisemaa suhteessa korubrändeihin, Guardian of the Ocean:iin sekä heidän koruihinsa. Tutkimuksessa ilmeni, että kohderyhmä piti Guardian of the Ocean:in brändiä kauniina, kestävänä ja uniikkina. Huolta aiheutti korutuotannon eettisyys, korujen hinta sekä se, ettei niitä ole fyysissä myymälöissä. Tiivistin kyselyn tulokset persoonakorttiin, joka tarjoaa yleisnäkymän kohderyhmän profiilista. Divergentissä vaiheessa hyödynsin markkinointimix:iä. Kapfererin brändi-identiteetti prismaa, ja lopuksi tiivistin tulokset SWOT-analyysin avuin.
Opinnäytetyön tuloksena oli käytännönläheisiä ehdotuksia kehitykseen. Guardian of the Ocean:in tulee viestiä vahvemmin ja konkreettisemmin korujen taustasta ja hintarakenteesta, yhteistyökumppaneista, hyväntekeväisyydestä. Tärkeintä on konkretian läpikotainen läsnäolo kaikessa tekemisessä.
Opinnäytetyössä tutkin vuorovaikutteisen työpajan avuin, kuinka kohdeyritys hahmottaa oman brändinsä sen nykytilassa, ja miltä he toivoisivat sen näyttävän tulevaisuudessa. Tulevaisuuden toimintaympäristöä kartoitin PESTEL-analyysin avulla, jonka tuloksia sisällytin kohderyhmän verkkokyselyyn. Kysely selvitti kohderyhmän mielenmaisemaa suhteessa korubrändeihin, Guardian of the Ocean:iin sekä heidän koruihinsa. Tutkimuksessa ilmeni, että kohderyhmä piti Guardian of the Ocean:in brändiä kauniina, kestävänä ja uniikkina. Huolta aiheutti korutuotannon eettisyys, korujen hinta sekä se, ettei niitä ole fyysissä myymälöissä. Tiivistin kyselyn tulokset persoonakorttiin, joka tarjoaa yleisnäkymän kohderyhmän profiilista. Divergentissä vaiheessa hyödynsin markkinointimix:iä. Kapfererin brändi-identiteetti prismaa, ja lopuksi tiivistin tulokset SWOT-analyysin avuin.
Opinnäytetyön tuloksena oli käytännönläheisiä ehdotuksia kehitykseen. Guardian of the Ocean:in tulee viestiä vahvemmin ja konkreettisemmin korujen taustasta ja hintarakenteesta, yhteistyökumppaneista, hyväntekeväisyydestä. Tärkeintä on konkretian läpikotainen läsnäolo kaikessa tekemisessä.