Selvitys uusasiakashankinnasta palveluyrityksessä : case: Yritys X
Huumonen, Teemu (2014)
Huumonen, Teemu
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710532
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee uusasiakashankintaa. Työn toimeksiantajana toimii Yritys X palvelualalla. Opinnäytetyön aihe on yritykselle ajankohtainen ja yrityksen toiveena on saada opinnäytetyön pohjalta uudenlaista näkökulmaa uusasiakashankintaan.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena on selvittää kuinka uusasiakashankintaa tulisi toteuttaa onnistuneesti ja kuinka uusasiakashankintaa voisi kehittää. Päätutkimusongelman kautta tutkittiin mitä asioita onnistuneeseen uusasiakashankintaprosessiin sisältyy. Alatutkimusongelmien kautta selvitettiin työntekijöiden näkemyksiä uusasiakashankinnan tilasta tällä hetkellä, sen kehittämisestä ja kuinka uusasiakashankinta tulisi huomioida yrityksen strategiassa.
Työn teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee muun muassa asiakkuudenhallintaa, asiakaslähtöisyyttä ja asiakasstrategiaa uusasiakashankinnan kautta. Toisessa teoriaosuudessa mennään syvemmälle uusasiakashankintaan. Teoriaosuudessa tietolähteenä on käytetty tutkimusaihetta käsittelevää kirjallisuutta sekä sähköisiä aineistoja.
Opinnäytetyön empiirinen osa suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena teemahaastatteluita apuna käyttäen. Empiirinen osa käsittelee teemahaastatteluiden tuloksia. Tutkimuksen haastattelut toteutettiin loppuvuodesta 2013 ja kevään 2014 aikana. Tutkimuksen teoriaosuuden ja haastatteluiden perusteella muodostettiin johtopäätökset ja toimintaehdotukset.
Tutkimus tuotti ajankohtaista tietoa uusasiakashankinnan toteuttamiseen ja kehittämiseen. Johtopäätöksissä todettiin, että toteuttaakseen tehokasta uusasiakashankintaa, yrityksen on tunnettava uusasiakashankinnan perusteet, sillä on oltava selkeä asiakasstrategia uusasiakashankintaan ja koko ketjun on siihen perehdyttävä.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena on selvittää kuinka uusasiakashankintaa tulisi toteuttaa onnistuneesti ja kuinka uusasiakashankintaa voisi kehittää. Päätutkimusongelman kautta tutkittiin mitä asioita onnistuneeseen uusasiakashankintaprosessiin sisältyy. Alatutkimusongelmien kautta selvitettiin työntekijöiden näkemyksiä uusasiakashankinnan tilasta tällä hetkellä, sen kehittämisestä ja kuinka uusasiakashankinta tulisi huomioida yrityksen strategiassa.
Työn teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee muun muassa asiakkuudenhallintaa, asiakaslähtöisyyttä ja asiakasstrategiaa uusasiakashankinnan kautta. Toisessa teoriaosuudessa mennään syvemmälle uusasiakashankintaan. Teoriaosuudessa tietolähteenä on käytetty tutkimusaihetta käsittelevää kirjallisuutta sekä sähköisiä aineistoja.
Opinnäytetyön empiirinen osa suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena teemahaastatteluita apuna käyttäen. Empiirinen osa käsittelee teemahaastatteluiden tuloksia. Tutkimuksen haastattelut toteutettiin loppuvuodesta 2013 ja kevään 2014 aikana. Tutkimuksen teoriaosuuden ja haastatteluiden perusteella muodostettiin johtopäätökset ja toimintaehdotukset.
Tutkimus tuotti ajankohtaista tietoa uusasiakashankinnan toteuttamiseen ja kehittämiseen. Johtopäätöksissä todettiin, että toteuttaakseen tehokasta uusasiakashankintaa, yrityksen on tunnettava uusasiakashankinnan perusteet, sillä on oltava selkeä asiakasstrategia uusasiakashankintaan ja koko ketjun on siihen perehdyttävä.