Varjostinohjelmat Unreal Engine 4 -pelimoottorissa
Rautiainen, Juuso (2023)
Rautiainen, Juuso
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301301806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301301806
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan varjostinohjelmien käyttöä Unreal Engine 4 -pelimoottorissa. Opinnäytetyössä käsitellään sitä, mitä varjostinohjelmat ovat ja mihin niitä käytetään, millainen niiden historia on ja mitä ohjelmointikieliä ne käyttävät. Aihetta käsitellään yleisellä tasolla, teknisestä näkökulmasta. Efektien toteuttamista esimerkiksi blueprinttien avulla ei käydä läpi.
Tutkimusmenetelmänä on tapaustutkimus, sillä opinnäytetyö keskittyy ainoastaan Unreal Engine 4 -pelimoottoriin, eikä esimerkiksi varjostinohjelmien käyttöä Unity-pelimoottorissa käydä läpi lainkaan. Varjostinohjelmien kirjoittamista esitellään kolmella eri ohjelmointikielellä (C++, GLSL, HLSL) sekä kerrotaan kuinka Unreal Enginen omaa Material Editoria voi hyödyntää varjostinohjelmien laatimisessa.
Monista animaatioelokuvistaan tunnetulla Pixarilla on ollut varjostinohjelmien kehityksessä nykyisen kaltaisiksi merkittävä rooli. Monet nykyisten varjostinohjelmien käyttämät konseptit, kuten varjostinpuut ovat alun perin Pixarin kehittämiä. Ylipäätään elokuvateollisuus on vaikuttanut paljon varjostinohjelmien kehitykseen. Varjostinohjelmille on olemassa omien ohjelmointikielten lisäksi myös kokonaan omia ohjelmointiympäristöjään. This thesis examines the usage of shader programs in Unreal Engine 4. What shader programs are and what they are used for, what kind of history they have and what programming languages they use. The topic will be handled generally, in technical point of view. The execution of the effects with blueprints, for instance, will not be handled.
The research method is a case study, because the thesis focuses on Unreal Engine 4 alone, and the usage of shader programs in Unity game engine will not be gone through at all. Instead writing shader programs in three different programming languages (C++, GLSL, HLSL) and how the Material Editor of Unreal Engine can be used to make shader programs will be shown.
Pixar, the company known for many animated films, has had a significant role in the evolution of shader programs. Many concepts used by shader programs, such as shade trees, were originally developed by Pixar. Generally, film industry has influenced much on the evolution of shader programs. Along with their own programming languages, shader programs also have their own integrated development environments (IDE).
Tutkimusmenetelmänä on tapaustutkimus, sillä opinnäytetyö keskittyy ainoastaan Unreal Engine 4 -pelimoottoriin, eikä esimerkiksi varjostinohjelmien käyttöä Unity-pelimoottorissa käydä läpi lainkaan. Varjostinohjelmien kirjoittamista esitellään kolmella eri ohjelmointikielellä (C++, GLSL, HLSL) sekä kerrotaan kuinka Unreal Enginen omaa Material Editoria voi hyödyntää varjostinohjelmien laatimisessa.
Monista animaatioelokuvistaan tunnetulla Pixarilla on ollut varjostinohjelmien kehityksessä nykyisen kaltaisiksi merkittävä rooli. Monet nykyisten varjostinohjelmien käyttämät konseptit, kuten varjostinpuut ovat alun perin Pixarin kehittämiä. Ylipäätään elokuvateollisuus on vaikuttanut paljon varjostinohjelmien kehitykseen. Varjostinohjelmille on olemassa omien ohjelmointikielten lisäksi myös kokonaan omia ohjelmointiympäristöjään.
The research method is a case study, because the thesis focuses on Unreal Engine 4 alone, and the usage of shader programs in Unity game engine will not be gone through at all. Instead writing shader programs in three different programming languages (C++, GLSL, HLSL) and how the Material Editor of Unreal Engine can be used to make shader programs will be shown.
Pixar, the company known for many animated films, has had a significant role in the evolution of shader programs. Many concepts used by shader programs, such as shade trees, were originally developed by Pixar. Generally, film industry has influenced much on the evolution of shader programs. Along with their own programming languages, shader programs also have their own integrated development environments (IDE).