"Yhteistyö voi olla myös johonkin positiiviseen liittyvää, eikä aina haasteisiin” : Toisen asteen opetushenkilöstön kokemuksia ja kehittämisideoita kuraattorin kanssa tehtävästä monialaisesta yhteistyöstä
Ben Hassine, Jasmina (2023)
Ben Hassine, Jasmina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301301833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301301833
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja kuvailla, millaisia kokemuksia toisen asteen opetushenkilöstöllä on yhteistyöstä kuraattorin kanssa ja millaisia näkemyksiä heillä on siitä, miten sitä voisi parantaa. Tavoitteena oli saada tietoa, jota hyödyntämällä kuraattorin ja opetushenkilökunnan monialaista yhteistyötä saisi kehitettyä niin, että opiskelijat hyötyisivät monialaisesta yhteistyöstä parhaiten ja tällä tavoin mahdollisesti edistää sitä, että opiskelijat saisivat oikeanlaista tukea oikeaan aikaan. Toimeksiantajana tällä opinnäytetyöllä oli Keuda eli Keski-uudenmaan koulutuskuntayhtymän ammatillinen oppilaitos. Tutkimuskysymyksinä olivat: 1. Millaisia kokemuksia opetushenkilöstöllä on monialaisesta yhteistyöstä kuraattorin kanssa? 2. Miten yhteistyötä voisi parantaa?
Työn tietoperustassa kuvattiin monialaista yhteistyötä, huolen puheeksi ottamista ja varhaista tukea oppilaitoksissa, toisen asteen opiskeluhuoltoa ja opetushenkilöstöä. Lisäksi kuvattiin kuraattorin työnkuvaa sekä kuraattorin työhön liittyvää lainsäädäntöä. Opinnäytetyöprosessiin liittyvä laadullinen tutkielma toteutettiin puolistrukturoituna kyselylomakkeena. Kyselyn avulla kokemuksistaan kertoi neljätoista Keskikadun opetuspisteessä työskentelevää opettajaa. Vastatakseen kyselyyn oli opettajilla pitänyt olla kokemusta yhteistyöstä kuraattorin kanssa. Analysointimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan opettajien kokemukset monialaisesta yhteistyöstä kuraattorin kanssa olivat pääasiassa positiivisia. Opettajat pitivät kuraattorin näkemystä hyödyllisenä ja jakoivat kokemuksen siitä, että yhteistyössä on saatu vietyä opiskelijoiden asioita eteenpäin. Kehityskohteita tunnistettiin muun muassa omassa kommunikoinnissa ja riittämättömässä tiedonkulussa opettajan ja kuraattorin välillä. Vastauksissa nousi esiin myös monialaiselle työskentelylle tyypillisiä haasteita, kuten yhteneväisten käytäntöjen puute ja näkemyserot opiskelijoihin liittyvissä asioissa.
Avoimen keskustelun käyminen yli ammattirajojen ja yhteisten käytäntöjen luominen nähtiin tärkeänä monialaisen yhteistyön kehittämistä ajatellen. Esiin nousseet kokemukset yhteistyön painottumisesta yksittäisten opiskelijoiden haasteisiin, positiivisesta näkökulmasta tulevan työskentelyn kaipuu ja toive monialaisen yhteistyön lisäämisestä korostavat tarvetta ennaltaehkäisevän sekä yhteisöllisen työn suunnitelmalliseen kehittämiseen ja sen juurruttamista rakenteisiin. Opettajien esille nostamat kokemukset yhteistyön syistä ja opiskelijoiden tarpeista kertovat siitä, kuinka tärkeässä roolissa opettajat ovat opiskelijoiden riittävän varhaisen tuen mahdollistamisessa eli tarpeiden havaitsemisessa, huolen puheeksi ottamisessa sekä yhteydenoton tekemisessä opiskeluhuollon ammattilaiseen.
Työn tietoperustassa kuvattiin monialaista yhteistyötä, huolen puheeksi ottamista ja varhaista tukea oppilaitoksissa, toisen asteen opiskeluhuoltoa ja opetushenkilöstöä. Lisäksi kuvattiin kuraattorin työnkuvaa sekä kuraattorin työhön liittyvää lainsäädäntöä. Opinnäytetyöprosessiin liittyvä laadullinen tutkielma toteutettiin puolistrukturoituna kyselylomakkeena. Kyselyn avulla kokemuksistaan kertoi neljätoista Keskikadun opetuspisteessä työskentelevää opettajaa. Vastatakseen kyselyyn oli opettajilla pitänyt olla kokemusta yhteistyöstä kuraattorin kanssa. Analysointimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan opettajien kokemukset monialaisesta yhteistyöstä kuraattorin kanssa olivat pääasiassa positiivisia. Opettajat pitivät kuraattorin näkemystä hyödyllisenä ja jakoivat kokemuksen siitä, että yhteistyössä on saatu vietyä opiskelijoiden asioita eteenpäin. Kehityskohteita tunnistettiin muun muassa omassa kommunikoinnissa ja riittämättömässä tiedonkulussa opettajan ja kuraattorin välillä. Vastauksissa nousi esiin myös monialaiselle työskentelylle tyypillisiä haasteita, kuten yhteneväisten käytäntöjen puute ja näkemyserot opiskelijoihin liittyvissä asioissa.
Avoimen keskustelun käyminen yli ammattirajojen ja yhteisten käytäntöjen luominen nähtiin tärkeänä monialaisen yhteistyön kehittämistä ajatellen. Esiin nousseet kokemukset yhteistyön painottumisesta yksittäisten opiskelijoiden haasteisiin, positiivisesta näkökulmasta tulevan työskentelyn kaipuu ja toive monialaisen yhteistyön lisäämisestä korostavat tarvetta ennaltaehkäisevän sekä yhteisöllisen työn suunnitelmalliseen kehittämiseen ja sen juurruttamista rakenteisiin. Opettajien esille nostamat kokemukset yhteistyön syistä ja opiskelijoiden tarpeista kertovat siitä, kuinka tärkeässä roolissa opettajat ovat opiskelijoiden riittävän varhaisen tuen mahdollistamisessa eli tarpeiden havaitsemisessa, huolen puheeksi ottamisessa sekä yhteydenoton tekemisessä opiskeluhuollon ammattilaiseen.